Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 33437 ggr
InteAlls
34

Sjukdom på växterna? (Spindelvävsliknande)

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med vad som är fel på mina kära växter! Har ett stort citronträd, tre egenplanterade citronträd som är 1,5 år och en paprikaplanta i samma ålder. Min stolthet, paprikaplantan (som har gett oss en massa småpaprikor alldeles nyligen) har i princip dött, alla löv har ramlat av! Samma med det stora trädet. Det har lagt sig spindelvävsliknande trådar överallt på plantorna. Finns det något man kan göra? Sambon har bestämt sig för att duscha av dem, och undvika att få vatten ner i krukorna.

Råd och tips uppskattas Glad

beem
3

Det låter som du fått spinn och det sprider sig  snabbt.  Orsaken är ofta för torr luft och uttorkning av jorden.. För att avhjälpa det kan du använda en duschflaska och dusha växterna lite då och då.

Så här gör jag då jag har spinn. Jag fyller en hink med vatten och blandar i diskmedel så det skumma. Därefter sätter jag en plastpåse runt jordklumpen och vänder växten upp och ner och sänker  ner den i vattnet  och låter den hänga så ca 0.5 tim.

Det här är väldigt effektivt och jag har inte fått tillbaka spinnet på växterna.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Bjornen
1

När man sänker ner växter i vatten dör ohyran av syrebrist och då behövs inte ens diskmedel. Kan dock behöva vara i vatten några timmar istället. Fyll en hink med vatten och sätt upp ribbor som den upp och nervända krukklumpen kan vila på.

Citronträdet kan troligen räddas på detta sätt då de tål att tappa bladen. Däremot är det nog svårare med paprikan som dessutom sannolikt har fått för litet ljus.

InteAlls
0

Tack för svaren, då ska projekt rädda växterna börja här hemma!

Vad tacksam jag känner mig för att det finns såna här forum med kunniga människor som snabbt hjälper :)

Hagalund
0

Jo…. men annars finns det ju bra ohyresprayer för detta.  Slippa slabba med vattenhinkar och jord.

Bjornen
2

Man ska undvika att använda gifter !!!

Hagalund
3

Möjligt det…. Men då får man nog också behålla spinnet.  Vad än någon säger.

Bjornen
2

Nej inte alls !!!!

Det gäller bara att använda kloka och biologiska metoder så klarar man sig från ohyra och sjukdomar.

Olika besvärliga insektsangrepp har sina orsaker. Om man använder gifter tar man bara bort symtomen och inte den verkliga orsaken. Växten fortsätter att må dåligt och är försvagad att nya angrepp kan döda dem.

Aribigga
1

#6 Spinn är jättelätt att få bort med diskmedel och vatten. Eller ännu hellre grönsåpa och vatten. Det finns dessutom ohyresprayer som är kontaktverkande och inte giftiga som man kan använda. Spinn är ju en lätt ohyra att spraya bort om man jämför med ullöss, trips och sköldlöss.

lurvponnyn.vimeddjur.se

plutopellis
0

Jag hade spinn på mina orkideer och kan meddela att de meddel man köper inte alls hjälpte! Hade jag vetat detta med vatten och hänga ner så hade de säkert klarat sig, nu fick jag slänga samtliga trots att jag kämpat med köpt medel hur länge som helst. Så håller nog med att undvik gift och kör miljövänligt, det fungerar nog bättre!

anki1
0

Jag brukar spraya med vatten o diskmedel när jag får ohyra samt trä en plastpåse över som får sitta på under ca 1 vecka upprpepar sprayningen flera gånger. Plastpåsen isolerar plantan från de andra och förhindrar tror jag att ohyran "flyr" över till en grannplanta.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

tvättäkta bybo
0

Hade ohyra, små kryp i växthuset förra året, nu är det ju vinter och upp emot - 30 grader, har ohyran dött eller måste jag göra något åt det innan jag vågar plantera där till sommaren??

Bjornen
2

Det beror på vad det var för ohyra. En del dör under vintern medan andra kan övervintra som ägg eller puppa. Om det varit angrepp av skadedjur och sjukdomar bör alla växtdelar tas bort (så fort som möjligt på hösten när plantor är färdigskördade) för att minska risken för spridning. Ibland är det tillräckligt men inte alltid.

tvättäkta bybo
0

#12 vad gör jag nu till våren då för att vara säker på att det är borta??

Bjornen
0

Prova och se samt var extra uppmärksam för att upptäcka tidiga angrepp.

tvättäkta bybo
0

okej..

tvättäkta bybo
0

jag kan inte göra något för att förhindra dem innan växterna flyttar in där, OM de nu skulle vara vid liv…?

Bjornen
0

Byt jord och skura hela växthuset i god tid före utplanteringen. Helst bör det vara några dagars solsken efter skurningen, då vissa organismer skadas av solljus. Fukt kan väcka ev. ägg som sedan dör av solljuset

tvättäkta bybo
0

skura? bara vatten? såpa?

Bjornen
0

Bäst med såpa eller annat halt.

tvättäkta bybo
0

okej, tack!