Beställt frön, plantera i?
nu har jag beställt årets frön:
- Brytärt, Sugar Snap
- Melon, Sweet Granite
- Majs, Painted Mountain
- Chilipeppar, Hot Lemon
- Cilipeppar, Habanero
- Chilipeppar, Hinkelhatz
- Äggplanta, Black Beauty
- Stjälselleri, Verde a Coste Piene d´Estate
- Knölfänkål, Zefa Fino
Bara en grej… vad ska jag plantera dem i?
var kan man köpa små pappkrukor online?
Alla sorter du köpt bör inte sås nu utan man får vänta med en del av dem. Växterna bryr sig inte om vad du sår i för kärl bara det finns dräneringshål i. Själv brukar jag ha tetra förpackningar, creme fraicheburkar, glassburkar etc. +Jag har såjord i.
Har provat pappkrukor, ingen höjdare tyckte jag.
jag kommer att vänta högst en månad! annars är det ingen idé att plantera över huvud taget! det hinner aldrig bli något annars!
vill ha små plast eller papp krukor, kartor med många små plastkrukor som sitter ihop… så vill gärna ha tips var man köper det eller bara vanliga lösa en och en krukor…
Vaddå inte bli nått?
majs sås ex. runt 5v innan utplantering den mår INTE bra av inomhusodling, melon sås ca 5-7v innan utplantering den gillar heller inte lång odling inomhus. Både melon och majs planteras när det är ca 15C i marken = en bra bit in i juni. Enda resultatet man brukar få ifall man sår för tidigt är att plantorna blir sjuka, svaga, fulla av ohyra och dör innan de ens hunnit komma ut. Och lyckas man få de sjuka plantorna att överleva till utplanteringsdags så brukar de behöva väldigt mycket tid på sig för att sätta fart och växa, senare sådda plantor brukar växa om dem.
Ärtor brukar man direktså utomhus är inga problem hinna få skörd där går ju t.o.m att så i juli ute och hinna få skörd i största delen av sverige.
Men vad vet jag har ju bara 30års erfarenhet av grönsaksodling i hemmiljö, en trädgårdsingenjörsexamen från lantbruksuniversitetet + har ju bara jobbat som lärare i trädgårdsodling de senaste 10 åren
ja, för mig har det då gått alldeles utmärkt att plantera både melon och majs inne och sen plantera ut efter några månader, de har inte blivit varken sjuka eller svaga plantor :)
eftersom du verkar ha väldigt mycket kunskap så vet du säkert var man kan köpa små krukor? :)
Brukar finnas på COOP, Plantagen, Blomsterlandet
Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik har också haft sånt tidigare ifall det är postorder. Frakten på sånt brukar dock bli en relativt stor summa.
Är det riktigt stora mängder så finns ju Lindbloms Frö som både säljer till yrkesodlare och privatpersoner.

Ärter sås lämpligen direkt på friland. Tyvärr tvingas jag så dem i drivbänk numera, eftersom de späda plantorna (2-5 cm höga) attackeras av fåglar för att sedan äta fröet (kajor?). Men sådden sker först i månadsskiftet maj/juni eller framemot mitten av juni.
Övriga bör sås inomhus eller växthus. Selleri är nog den växt som man bör starta med men lämpligen inte förrän i mars. Selleri utvecklas bäst om det inte är för varmt. Övriga vill ha varmt under groning och späd tillväxt. Melon bör odlas under glas hela tiden.
Det allra bästa när det gäller sådder är att så i vanliga platskrukor. Lite större runda eller allrabäst i fyrkantliga som minskar uttorkningen när de kan stå tätt utan lufttillförsel. Jag brukar använda vefi 8 cm eller vefi 10x14 cm. Endast melon bör sås en och och i torvströkruka eller gurkkruka (som kan planteras direkt i jorden och har endast ett kryss till botten). Möjligen sätts också majs i mindre krukor. Jag brukar så majs med 2-4 frön i 8 cm vefi och sedan plantera ut hela krukklumpen. Övriga omskolas en eller flera gånger. Oftast blir resultatet bäst om de sås relativt tätt. Kan omskolas då fjärde bladet har utvecklats.
tack bjornen! du kanske kan hjällpa mig med detta oxå? :) nu har jag även beställt dessa:
- körsbärstomater, gelbe dattelwein
- körsbörstomater, red pearl
- tomatillo, toma verde
- gurka, miniature white
hur gör jag med dessa?
har ett utrymme som håller ca 10-12 grader, kan ärtor och selleri stå där då?
resten har jag bara inomhus?
och melon har jag ett rätt fuktigt inglasat utrymme ca 25-30 grader där, blir det bra?

Tomatillo är en perenn växt och bör även odlas som perenn, den bör hela tiden stå i kruka som enkelt tas in på hösten. Den kan sås tidigt. Tomater kan också sås relativt tidigt och för att de inte ska bli så höga och gängliga bör de omskolas sent och gärna sloka mellan vattningarna, när de har fått några blad. Om de blir långa och gängliga då klipper ner dem och får flera nya plantor av varje. Tomat är också perenn men odlas oftast som ettårig.
Selleri kan mycket väl trivas i plantstadiet i 10-12 grader, men ljust och gärna soligt. De trivs bäst med varierande temperatur mellan natt och dag. Ärter bör inte sås inomhus utan sås direkt på friland. Om man ändå vill förkultivera dem bör de inte stå inomhus mer än några veckor. Nödfal kan de odlas i krukor eller lådor. Ärtväxter fungerar bäst om de får växa på samma ställe år från år eftersom de är beroende av bakterikultur för sin utveckling.
Gurka bör förkultiveras omkring 4-6 veckor och helst utan någon omskolning eftersom de har en mycket känslig rothals, som lätt skadas vilket leder till att plantan dör.
Melon trivs bäst med en ständig temperatur av 20 grader eller mera. Det förutsätter förstått ljus och sol.
Nästan alla växter kan odlas inomhus, men oftast blir resultatet dåligt. Man bör dock ha krukor av tillräcklig storlek och ordentigt med ljus och solljus. Vissa växter fungerar mycket dåligt och ger en mycket mager skörd eller ingen alls. Till dessa hör ärter som behöver insektspollinering för att utveckla god skörd.
Värmekrävande växter fungerar ibland någorlunda vid inomhusodling. De flesta bör dock få tillgång till utevistelse åtminstone under varma sommardagar. Odling inomhus på fönsterbrädan ger ojämt ljus för plantorna och de växer mera på höjden än på bredden. Resultatet kan förbättras något genom att krukan vänds dagligen. Växter med svaga blomfästen kan dock innebära att blommor och fruktanlag ramlar av. Dåligt befruktade fruktämnen ramlar ofta av i ett tidigt skede.
allt åker ut i växthuset så fort det är nog varmt! :)
jag kan inte förhindra dem på något sätt OM det nu skulle finnas där innan jag flyttar in växterna?
…