Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5620 ggr
mariaa00
0

Lupiner...

Jag tycker Lupinerna är vackra och ska plantera det på min tomt men jag hör många som tycker att de är ogräs… Vad tycker ni? Sprids de enormt mycket?

zeretki
0

Ja, tydligen sprids de som ett ogräs. Jag älskar också lupiner men fick inte odla det på en kolonilott jag hade förut. :) Men är det din tomt får du ju bestämma själv!

mariaa00
0

Tänkte att kanske många tyckte de var fula så det var därför att de kallade dem ogräs Oskyldig

Det possitiva är ju just att de sprider sig… vill att min tomt ska se lite så där vildvuxen ut. inte strikt planterat utan lite buskigt och så…

Christina
0

#2 Jag har också den sortens tomt där lupiner passar in. Vissa delar är skog och äng. Allting kan ju inte vara rabatter och jag är glad åt det som sprider sig av egen kraft. Kommer det småplantor på 'fel' ställen är det ju bara att ta bort dem.

Bjornen
0

Jag har försökt säkert minst 10 misslyckade försök att odla lupiner i form av frön, små fröplantor, halvstora plantor, stora plantor och aldrig lyckats få dem att leva mer än ett år. Jag tog också hem speciell bakterikultur eftersom de har kvävefixerande bakterier på rötterna. Nu finns lupinerna bara några hundra meter från min trädgård.

Lupiner är en amerikansk växt som ökar oerhört och kommer troligen att utarma vår egen flora. Särskilt efter vägkanterna har de övertagit stora ytor och där är det många sällsynta växters reträttplats.

Christina
0

Till mig har lupinerna kommit från vägkanten, så jag vet vad du talar om. Här på Ön har de tagit vägrenarna i anspråk.

Ahnna
0

Här kommer det lupiner på två olika ställen, det ena i söderläge och det andra i öster. De har stått helt utan omsorg i många år, eftersom de senare ägarna av mitt hus inte har brytt sig om sin trädgård. Jag tycker att de kan få stå kvar, jag försökte till och med sprida ut fröna i höstas, men det verkar inte ha gett resultat. Det verkar i vilket fall inte komma mer än kanske 10 plantor per ställe, och de sitter i grupp.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

pyromanen
0

Visst är dom vackra,men eftersom de konkurrerar ut nästan allt annat är det inte så kul!  Ovanlig kombination av egenskaper gör den så "lyckad" den klarar sig bra på näringsfattig mark i kombination med att den är konkurrensstark.  Otast är "magarmarksväxter"små och konkurrenssvaga och det kan därför vara en stor artrikedom på magra ställen så som renar, dikeskantar, ängsmark….. men om lupinerna kommer tar de över det hela.  I min trädgård (och i dikena på vägarna runt här) finns det mängder med lupiner. jag försöker hålla dom borta från rabatter och köksträdgård bara, för nåt annat än lupiner vill jag också ha!

Rosenhill
0

Vi har upptäckt att gräsklipparen effektift uttrotar lupiner, vi planterade lupinerna i en grupp i gräset och klipper runt om så dom har inte spridigt sig alls.

mvh cecilia

SannaHolmgren
0

#4 Lustigt att lupiner kan vara så svårt att få in i trädgården. Min släkting har otroliga mängder i sin trädgård, de måste klippa och trimma gården för att hålla lupinerna i schack. Deras närmaste granne har i många år försökt att få in lupiner i sin trädgård men misslyckats. De har provat allt, sått frön, planterat hela rotsystem…

elenor
0

Tycker också om lupinerna, men de vill kväva grannarna, så i år har jag sått dväglupiner som sommarblommor. Får se hur de blir. Det kanske är ett bra alternativ. Hoppas att de inte är som vallmon, att man har plantor över hela trakten efter några år!

mariaa00
0

Aha… är vallmon också så att den sprider sig? Har funderat på att köpa lite vallmo till min rabatt men tycker inte att plantorna ser ser så mycket ut för världen. Men om de sprider sig så kanske inte man behöver så många. Gäller de all valmo eller är det någon särskild sort. Jag vet att just valmo brukar oftast rådjuren låta bli så det är därför en lämplig växt hemma hos mig. Har rådjur på tomten varje dag… gillar dem inte… äter tulpaner och rosor…

Christina
0

Vallmon sprider sig, om man inte plockar bort frökapslarna. Den blir också stor och måste få stå och vissna ner ifred efter blomningen, precis som lökväxterna. Tar mycket plats i en rabatt och passar bättre i en 'vildhörna'. Annars tycker jag mycket om vallmo och det är en fin lantlig växt.