Clementinkärnor
Åt precis en clementin full med kärnor. Är det någon som provat plantera sådana? Resultat? Hur ska jag i s f gå tillväga?
Satte för längesedan kärnor av grape, citron och apelsin i krukor. Jag lät kärnorna torka på en bit hushållspapper ett dygn och planterade dem sedan i vanlig krukväxtjord. Det tog lång tid men tillslut hade jag små plantor. De kräver mycket ljus, jämn vattnng och lär gilla kalkrik jord.
Lycka till! :)
citrusar vill ha jord med lågt ph, dvs inte kalkrik. och gärna lite svalare till vintern och ev under extraljus. vill man kan man odla den ute under den frostfriaperioden, sätts ut efter att frostrisken är förbi (placera först i skuggan och flytta den sedan ljusare så man vänjer den och inte bränner bladen). när den väl vant sig vill den står soligt och varmt och skyddat. sedan till hösten tas den in innan frosten, har man haft dom ute kan dom stå i rumstemp under vintern (extraljus iform av kallvitt lysrör ca 5-15cm över är alltid bra). annars svalt men frostfritt.
annars är det som sagt inga problem med att så bara så i såjord och sedan plantera om när dom växt till sig.
det tar ca 10-15år innan dom blommar.
Jag brukar peta ner någon kärna i en kruka hos en annan krukväxt, när den har grott och växt till ca 5 cm höjd planterar jag den i egen kruka.
Jag har satt apelsin o klementiner som även gett frukt. När vi flytta till längehet dog dom tyvärr :( Jag har satt dom i egan kruka med plastpåse ovanför. När de kommit upp bra tar påsen bort. Jag kan lite om växter, därmed vattna jag lite då o då :) det funka iaf luktar j'tte gott när det blommar. Frukterna var sura men var jätte fina o se på :)
jag har ett apelsinträd,nästan 2 meter högt,som jag haft några år.
av min erfarenhet vet jag att dom gillar svala (dock inte kalla) och ljusa vintrar.
Vill bara nämna att om det var massor av kärnor i den var det nog en mandarin
Just clementiner är ju fram tagna just för att inte ha kärnor.
Vill bara påpeka att även om jag lät som det är jag inte en jobbig besservisser 

Normalt är det enkelt att så olika citrusfrukters frön. Resultatet blir inte lika som moderfrukten utan i princip en ny sort. De blir oftast stora innan de ev. blommar och kan bli så stora att de inte fungerar i normal takhöjd.
Enklast använder man av vanlig planteringsjord som gärna blandas med sand och grus för att den ska bli mera dränerad.