Mina svavelpioner
Under en månads tid har jag gått och tittat förväntansfullt på knopparna på vår första svavelpion. Idag är båda utslagna och jag befiner mig i Uppsalatrakten och når inte hem förrän om fyra dagar!!!Då har de kanske redan börjat vissna!
Min fantastiske make har i alla fall lagt byggeriet åt sidan några timmar och letat fram vår gamla digitalkamera, laddat den, tagit bilder och skickat mig en länk med bilderna.
Så här ser de ut, de efterlängtade!

Jamen hur kan du resa bort när den var på gång !? Det finns någon brittisk berättelse om en kvinna som inte ens sover den vecka hennes pioner blommor. Hon vandrar omkring hela natten i trädgården. 
Tur att du har en fantastisk make! För blommorna är ju underbara.

Förresten hur lång tid från plantering till första blomman? Vill ha. Ju äldre jag blir desto mer brått får jag att plantera.

Svavelpionen planterades 2004 och hade då och de följande åren bara ett skott - ingen blomma. I år kom två skott och alltså blomma i båda, till min stora glädje.
Det där om åldern och att få bråttom - precis så känner jag också!
Först och främst vill man få ner de växter, som behöver några år på sig, så man kan få se dem uppväxta. Sedan vill man hinna ordna till allt, medan man fortfarande har ork att jobba med trädgården! Det käns redan jobbigt att ta sig upp från knästående!
Det var andra omständigheter än mina växter, som styrde min resa den här gången, så visst är jag lycklig över makens support, när blommorna kom precis nu!!

Jag fick en pion av min svärmor, en gammal hederlig sort skulle jag tro, den blommade direkt året efter. Annars har jag köpt pioner varje år från Odla. Alla har kommit jättefint. Den som jag köpte 05, blommade inte förra året men å andra sidan så bestämde sig en hund för att gräva precis där under våren så jag tror att den tjurade över det hela förra året, nu har den massor av knoppar och jag ska äntligen få se blomman! Pionen jag köpte i år, har redan knoppar, där den står i sin kruka bakom växthuset!!
I svärmors förra hur stod två trädpioner som svärmor tyckte var fula, jag fick den ena, ska bli spännande och se om den klarar sig, det verkar lovande i alla fall!
Pioner är härliga när dom blommar men dom pryder bäl sin plats även innan och efter blomningen tycker jag med sitt vackra bladverk.