Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1627 ggr
cosmonita
0

rädda rhododenronplanta?

Jag köpte i höstas en dvärgrhododenron "Scarlet Wonder" som jag planterade på min skuggiga innergård tillsammans med ett par andra växter. I vintras betade min kanin de flesta bladen och jag bestämde mig för att köpa nya plantor till innergården och jag lät dem befintliga bara vara.

Nu när jag grävde upp Scarlet Wonder så såg den torr och död ut med torra blad och knoppar (de som fanns kvar). Jag bröt av en kvist men den var faktiskt inte död. Går det att rädda plantan genom att plantera om den i bra rhododendronjord och sköta om den eller är det bara att kasta den? Om den kan komma igen, bör jag då klippa ner några av de torra grenarna eller hur ska jag göra med den?

Bjornen
0

Plantera den i okalkad torv (mycket billigare än rododendronjord) som blandas med kompost eller kogödsel. Om den är tillräckligt liv i den skjuter den nya skott. Klipp bort torra delar sedan den har börjat växa och det syns vad som lever och inte.

cosmonita
0

Tack, då vet jag att det finns hopp för plantan i alla fall.

SannaHolmgren
0

Och vattna och vattna om det blir torka. Nu under våren har två av mina lågvuxna sorter torkat och blivit bruna, trots att jag vattnat ofta. Tydligen hade vi dessutom myrbon i rötterna så buskarna tog sig först ordentligt efter att vi verkligen hade dränkt dem. Rhododendron är jättekänslig för torka och stark sol på våren.