Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 11155 ggr
Shannisen
2007-05-03 23:44
8

Vindruvsplanta

Jag har en nu 3-årig vindruvsplanta i ett växthus. Den har aldrig blommat Ledsen

Iår läste jag att man inte ska klippa ned den udner våren..det har jag gjort..de senaste 2 åren..Generad..jag visste ju inte bättre förrän nu.

Dock har inte plantan blödit och den har växt utav bara rackarns! Men som sagt var inte blommat…

Gråter

Förr har jag i samma växthus odlat pumpor..de har liksom "tagit" över..i år har jag inte tänkt sätta några pumpor i växthuset..Nu undrar jag:

Konkurrerar pumpor och vindruvor?..HUR ska jag göra för att få min planta att blomma/bära frukt…nu har jag ju inte problem med att ta bort klasar..jag får ju inga…*suck*…

Vad gör jag för fel?..vad ska jag göra rätt?

Bjornen
2007-05-04 00:34
0

Det tar normalt 2-3 år för en planta innan de bär frukt. Beskärning görs lämpligen under december månad. Vindruvor har ett djupt rotsystem medan pumpan har ett grunt rotsystem. Normala vill vindruvor ha kalkrik mark, dock inte lettiska druvor som vill ha kalkfattig mark och trivs bäst utanför växthuset.

Christina
2007-05-04 01:03
0

Vi fick vänta till det tredje året men sedan fick fick vi mer druvor än vi kunde äta upp. Och vi har alltid klippt det mellan jul och nyår. Och klippt hårt. Om du klippt det 'fel årstid' men det växer till sig, så är det ju liv i det och ingen fara. Låt det vara ifred nu och klipp det nästa gång till jul.

Shannisen
2007-05-06 13:55
0

TACK!

Jag återkommer med info om hur det går..OM vi nu får druvor eller inte..

Glad

Christina
2007-05-06 22:31
0

Här i min trädgårdsdagbok kan du läsa om min planta. Den är en lettisk sort, som borde ha klarat sig även utanför växthuset hos oss. Vi är noga med att hålla den hårt beskuren för att inte riskera att den tar för mycket plats.

Shannisen
2007-05-11 21:17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gissa vad?!!!!!!??

Vindruvsplantan har 7st (sju) SJU!! st. början till klasar!!

Skrattande

Vad glad jag blir!…min man tycker nog jag är liiiiiiiiite…liiite…liiiiiite "konstig" Kyss som blir så glad för sådana här saker..men det är såå roligt och han gläds med mig..om än oförstående..

Glömde tyvärr kolla vad plantan heter men den ger iallafall gröna druvor..mer info kommer senare..ska bara få druvorna att mogna……

Skickar med bildbevis…

*inte så lite glad*

Shannisen
2007-05-11 21:20
0

Christina

Åh vad kul!

Jag hade redan kollat in din planta..

:)

Är ju nyfiken av mig…vilken fin sida du har…å vad duktig du är…

*imponerad*

Själv är jag bara en glad amatör men oerhört intresserad dock kan jag inte så många latinska namn. Jag är säker på att trädgårdsarbete har läkande kraft..finns någon bok som heter -Läkande trädgård- eller liknande…tänkte köpa den när jag får syn på den.

Christina
2007-05-11 22:39
0

#6 Tack Generad

Det var som sjutton att du redan har druvanlag. Då kommer du att få smaka druvor i höst. Jag kan aldrig hålla mig och började förstås äta av dem alldeles för tidigt. De mognade och blev söta och goda först i mitten av oktober hos oss.

Bjornen
2007-05-12 02:13
0

På bilden är det blomknoppar och innan det blir små fruktanlag ska den blomma med små kronbladslösa blommor.

Christina
2007-05-12 02:25
0

Jomen - visst är det tidigt med blommor nu? Mina har inte kommit ännu.

Bjornen
2007-05-12 02:36
0

Min druva börjar bladknopparna att röra på sig och normalt brukar de ändå vänta tills in i juni innan den rör på sig. Men min växer utanför växthuset.

Christina
2007-05-12 02:47
0

När blir dina druvor mogna, du som har dem utanför växthus? Nyfiken - eftersom jag tycker mina mognar så sent och ändå är det en sort som skulle klara friland.

Bjornen
2007-05-12 11:00
0

Förra året mognade de så fint i september och jag hann nätt och jämt med att skörda dem innan de blev övermogna. Året före fick jag tvungen att skörda dem före en beräknad stark frostnatt och det var rejält sura gröna karter. Normalt är de blåa.

Shannisen
2007-05-12 11:41
0

Joooooo..jag vet!…att det bara är blomknoppar…de kanske aldrig blir nå´t av..Gråter….*fick plötsligt huvudvärk*..

Men OAVSETT detta så har det TIDIGARE aldrig funnits en enda antydning till blommor/frukt…och det är en lång väg att gå…

Nåja, glad är jag ändå!..Skrattande

OM det inte blir några druvor så ska jag börja med att göra surströmming!……kanske…..

Christina
2007-05-12 15:43
0

Det är klart du får druvor i år, nu när din planta redan blommar Skrattande

elenor
2007-05-12 18:18
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du får säkert druvor i år, när den redan är igång!

Man kan klippa varje ranka ovanför bladparet över blomklasen, så hinner de mogna bättre.

Här är vår bild på vår bästa frilandsdruva från i fjol. Den växte i vårt soligaste och mest skyddade hörn. Tyvärr verkar den ha farit så illa av omputsningen av huset, att den har dött under vintern.

Det är en Schüler, med små, men söta och goda druvor.

Lycka till!

Christina
2007-05-12 19:19
0

#13 Nu har jag också fått blommor som ser ut precis som dina. Det går fort - i förrgår såg jag inga.

#15 Så synd Elenor - tänker du köpa en ny av samma sort isf? Är Schyler en sort att rekommendera även för zon 3-4?

Shannisen
2007-05-12 19:56
0

#15-Elenor

Gissa om jag hoppas på det!För mig är detta exotiskt och väldigt, väldigt roligt. Ja, jag ska vårda plantan ömt och försöka klippa bort skott..bara det att jag tidigare inte haft några skott att klippa bort..men NU!..så..hoppas jag på att det blommar och blir fina druvor!..

Vilken fin planta du hade

TACK för att du svarade!

Skrattande

#16- Christina

-Det går fort som bara den att blommorna kommer..men de "blommar" ju inte…*suck*..men det kommer väl?!..är bara rädd för att knopparna faller av..*hmm*…men nu siktar jag på att druvorna blir fiiiiiiina…

TACK!

Skrattande

Tilda-T
2007-05-13 19:54
0

Det är alltid kul när ens "bäbisar" lyckas och hoppas du har tur med dina!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
2007-05-13 19:59
0

#17 Nej då inte kommer blommorna att ramla av. Det BLIR druvor!

Shannisen
2007-05-13 20:26
0

#18 TACK!…hoppas jag med…det är verkligen skoj att kolla hur det går..

:)

#19 Jo..jag hoppas..men precis med allt annat som man odlar för första gången så är man "darrig"…tack iallfall för alla råd!

Förresten..druvan..plantan…heter Heimrod..Heimrod vitis (det står så på lappen!)…vitis?..*hmm*…asså det är nästan som jag kunde döpt den själv..Druvis vitis….*fniss*…..*flåt*..jag veeeeeeeet jag har "enkel" humor…Generad..

Nåja…den verkar trivas…trots "sällskapet"..