Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3815 ggr
Polyanna
0

Hjälp vad är detta för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I våras fick jag plantor av röd Nunneört, nu ser rabatten ut som på bilden här. Är det röd Nunneört eller något trevligt "ogräs" ?

Christina
0

Jovisst är der Röd Nunneört. Så den ska inte rensas bort.

Polyanna
0

Så roligt! Den har växt och spridit sig enormt där jag vill ha den. Det konstiga är att jag hittar den så långt ifrån där jag satte den. Kanske fanns den här tidigare och har bliit bortrensad, det är vår andra sommar på Torpet. Tack Christina för identifieringen:))

Bjornen
1

På bilden är det vanlig ettårug jordrök om än ovanligt kraftig och får väl räknas som ogräsen. Nunneört blommar på våren under maj månad och liknar jordröken men har kraftigare stjälkar och blommor och är upprättstående.

Christina
0

Oj då - är du säker? Trodde absolut på Nunneört. Undrar hur det gått för Polyanna?

Bjornen
0

Jo jag är säker, det som kan diskuteras vilken jordröksart det är och de är väl kusiner eller tremänningar med nunneörterna.

Christina
0

Då kanske det var den planta hon fått i alla fall. Blev ängslig att jag rekommenderar henne behålla ett rent ogräs.

Bjornen
0

På bilden är det vanlig jordrök (Fumaria officinalis) eller den lite större kustjordröken (F. muralis ssp. boroei). Kustjordröken har jag inte stött på förut eftersom den är ovanlig och nätt och jämt känd från Sverige. Kan till och med vara den hon fått. De olika arterna av röda nunneörter ska normalt inte ens ha blad när man kommer efter midsommar. Totalt finns 6 arter av röda nunneörter som växer vild eller förvildad och alla är vårblomande.

Bjornen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på n röd Nunneört troligen stor Nunneört eller smånunneört.

Christina
0

Tack för den bilden. Då ser man tydligt skillnaden.