Kryddträdgård
För många år sen fick jag för mig att ha en kryddträdgård, något som inte gick speciellt bra tyvärr. Nu skulle jag återigen vilja försöka, förutsättningen är att allt måste kunna odlas i krukor så vad skulle ni vilja rekommendera mig att så/sätta? Har redan köpt Kinesisk gräslök och Thaibasilika, sen är väl persilja ganska självklar ev även dill. Vilka är lönt att så och vilka bör/ska jag köpa färdiga plantor av?
Timjan, min favorit. Vacker att se på, doftar härligt och är en användbar krydda. Köp en färdig planta.
Basilika i alla slag funkar i krika och fröerna har lång hållbarhet.
Timjan/mynta köp plantor de flesta sorter är sterila. Även olika sorters gräslök skulle jag köpa plantor av, vid sådd tar det ca. 2-3år innan plantorna är skördeklara vid frösådd.
Citrongräs ifall man hittar hyfsat färska exemplar rotar de sig i ett glas med vatten.
Ingefära/gurkmeja funkar också vid idling i kruka bör förkultiveras runt mars.
Persilja funkar men fröerna är normalt ganska långsamgroende.
Chili funkar bra i kruka kan förkultiveras runt feb-mars
Angående ditt kryddland som inte funkat: olika kryddland funkar olika bra på olika ställen vissa vill ha det fuktigt andra torrt, jag har mitt kryddland i ett torrt och soligt läge där många kryddväxter inte fungerar men timjan, salvia, vinterkyndel och liknande trivs.
Glömde koriander, mycket lättsådd går dock up i blom efter ett tag varvid sådd i omgångar brukar rekommenderas.

Håller med om att köpa plantor. Det brukar finnas bra erbjudanden. Äppelmynta och pepparmynta älskar jag att ha till sommardrycker.

Jag håller med. Timjan är ett måste. Gott till nästan allt.
Basilika i mängder. Jag brukar klippa min basilika hårt. När två två blad kommit upp. Nyper jag av strax ovanför de första sen fortsätter jag så hela sessongen. De förgrenar sig bra då och blir buskiga. Om du inte använder basilikan med en gång kan du bara slänga ner dom i en påse i frysen som de är. Smula sönder dom när de är frusna. Jätte gott till nästan allt.. typ i potatismos tillsammans med muskot.
Basilika sår sig själv jätte lätt så sätt JÄTTEGLEST. jag missade det en gång och fick säkert 60 plantor. Jag hade basilika i frysen i två år.
#2 Ok, att köpa plantor av timjan/mynta låter ju vettigt om de är sterila annars så är jag nog ganska sugen trots allt att fröså så mycket som möjligt. Citrongräs t ex såg jag att det finns att köpa frön av, vad skulle fördelen med plantor vara? Eller menar du att man ska köpa i livsmedelsaffären och plantera dessa?
Att jag misslyckades förra gången jag försökte berodde nog mest på att jag var lat och dessutom inte brydde mig så mycket med att fixa med jorden, det är ju lättare när man sätter i krukor. Vad rekommenderar ni för jord? Till mina fuchsior t ex brukar jag ta plantjord/perlite/långtidsverkande gödning/swellgel, kan jag ta något liknande eller vad bör jag ta bort/tillsätta från denna blandning?
Det citrongräset man kan köpa frön av hör till en annan art och de får inte alls de där tjocka stammarna som de i matbutiken har.
Jag har haft frösådda exemplar och jag tyckte inte att de blev speciellt tjocka ens efter 4-5år. Nu har jag bara kvar såna jag ursprungligen köpt i matbutiken och de är även mer dekorativa än de frösådda på vintern jag tyckte de frösådda blev betydligt mer risiga.
Kan lägga till att den jordblandningen du föreslår borde funka bra till kryddväxter.
#7 Har du det som krukväxt inne på vintern då? Vad jag också måste göra om jag nu ska satsa på kryddträdgård är nog att bli mer modig med att faktiskt använda mig av de olika kryddorna osv. Vad använder t ex du citrongräset till? Asiatiska köket står det om citrongräset som jag hittar men vad innebär det då? Är det tillsammans med olika wokade grönsaker eller?
#4 Äppelmynta och pepparmynta till sommardrycker. Vad för slags sommardrycker?

Lägger myntakvistar i alla kalla alkoholfria drycker. Gör även mojitos - krossar mynta med socker och häller på limejiuce och rom och fyller upp med soda.
Vi gör också mintsåser till lamm och lägger mynta i sallader, klipper över jordgubbar, melon m m. Ingen svår smak - om man nu gillar mintsmaken.
#10 Låter intressant att prova, får nog försöka hitta lite mynta att köpa. Fast att ha det över jordgubbarna och melonen tror jag inte dottern går med på så det får jag nog prova bara lite till mig själv.

Ja det kanske blir lite vuxensmak…. Men mintte - hett vatten över myntabladen och tillsats av citron och socker - var en succé hos mina barn när de var små. Gott även iskallt.

Kungsmyntan - oregano glömde jag. Den ultimata pizzakryddan. Har aldrig odlat den dock, eftersom den växer vild i stora mängder hos mig. Mycket dekorativ med sina lilafärgade blommor.
Min kryddträdgård fick tillökning idag när jag var på Rångedala Plantskola och frossade. Kommer säkert att köpa mer men just nu finns följande:
Sen tidigare så har jag: Luftlök, gräslök, thaibasilika, helig basilika, salvia, citronmeliss
Idag köpte jag: Åbrodd, lager, lavendel, mynta (mentha piperita 'rotundifolia'), rosmarin, vinruta, grå helgonört, timjan, läkevändrot (valeriana officinalis)
Följande har jag frö men har inte sått dem än: kinesisk gräslök, libbsticka, ringblomma, kattmynta, persilja
Dessutom är jag lovad plantor av oregano och citrontimjan. Basilika har jag också tänkt skaffa och citrongräset låter kul att försöka sig på.
Så det blir lite av det, nu gäller det bara att våga använda dem också…

Härligt - då har du verkligen en riktig rejäl blandning. Hur stort är ditt kryddland?
Jag är kanske inte så fantasirik i min matlagning och har upptäckt att vissa kryddor går det mycket litet av. Så litet att jag klarar mig med ett antal små krukor utanför dörren. Persilja, dill och gräslök är vad jag gör av med i störrea mängder. Föga originellt. Jo citrontimjan använder jag nog nästan varje dag också.
Det är verkligen inte stort, hörnan närmast där man kan se ett par krukor med luftlök och citronmeliss. Ska odla allting i krukor, måste bara köpa några lämpliga först. Vad rekommenderar du, plastkrukor eller lerkrukor? Risken är väl att lerkrukor spricker på vintern och torkar ut på sommaren, är det inte så?
Trappan fixade jag förra helgen, inte direkt planerat men min hyresvärd hade grävt ur backen åt mig och lagt fram grus så det var bara till att ta tag i det. Har haft markteglet liggande ett par år så det var verkligen på tiden. Och det är verkligen skönt att slippa bekymra sig över en hal backe var gång det har regnat!

Så fint du har det. Jag använder gärna plastkrukor som jag stoppar ner i lerkrukor eller korgar eller vad jag har till hands, som ser lite snyggt ut och döljer plasten.

Till de flesta kryddväxter fungerar lerkrukor bäst eftersom de håller jämnast temperatur.
Lager, rosmarin , helgonört övervintrar inte utomhus i Sverige och måste vinterförvaras frostfritt. Kinesisk gräslök har dålig övervintringsförmåga men kan klara sig i ditt klimat. Basilika är tveksamt att odla ens i kruka på friland utan bör stå mot en skyddande vägg eller innanför glas. Libbsticka kan inte odlas i kruka utan bör planteras i jord. Luftlök, vinruta, vänderot och myntor trivs inte i kruka eftersom de vill ha tyngre jord och om de ska odlas i kruka bör krukorna grävas ner och då bör plastkrukor användas. Ringblomma sås lämpligen direkt på friland. Gräslök, åbrodd fungerar också bättre i nergrävda krukor, vilket oftast gäller även citrommeliss.Salvia, lavendel, timjan och cirontimjan trivs i torra varma jordar och fungerar bra i krukor, vilket gäller också oregano. Övervintringen i kruka är ofta sämre och timjan är tveksam att övervintra.
#18 Vad är anledningen till att inte libbstickan kan odlas i kruka? Behöver den mer djup för rötterna eller?
Min luftlök har jag haft i kruka (ej nedgrävd) i åtminstone 3 år nu, det funkar faktiskt ganska bra med nya lökar varje år och nu när den fick ny jord i år så ser den ännu finare ut. Jag använder min vanliga blandning som till mina fuchsior och den är ju absolut inte speciellt tung utan har tvärtom både perlite och swellgel i sig som lättar upp.
En av orsakerna att jag inte odlar direkt i jorden är problemen som jag har med jättesliden. Detta gör också att jag inte tänker gräva ner något, jag har lagt markduk under med täckbark på där jag ska ha krukorna. En annan är att jag inte vet hur länge till jag kommer att bo här så jag vill kunna ta med mig så mycket som möjligt på ett enkelt, snabbt sätt när jag flyttar.
Jag säger som jag brukar om mina växter, vill de överleva hos mig så tar jag hand om dem, vill de inte överleva så får jag väl antingen köpa nya plantor och försöka ha lärt mig av misstagen med tidigare plantor eller så får jag skaffa nånting annat.
#17 Nja, det ser ganska rörigt ut nu men målsättningen är att det ska bli åtminstone lite mer trädgårdslikt. En bit i taget efter vad ekonomi och ork man har. Vill som sagt inte lägga ner hur mycket pengar och ork som helst när det bara är ett hyrt hus där jag inte vet hur länge till jag ska bo.

Libbsticka har djupa rötter och växer bra på bredden och plantorna blir uppåt 2 meter höga. Den vill gärna ha tung jord me inte för blöt och även småplantorna vill inte överleva i krukor. Det är klart att även libbsticka kan odlas i krukor eftersom det finns riktigt stora krukor (de största är på 1500 liter) men det känns så onödigt. En lämplig storlek borde var 30-70 liter med en höjd på ½ metern.