Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 3551 ggr
navarro
0

minirosor med ohyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

For ett par veckor sedan fick jag tips om att anvanda vatten och mjolk till mina gula minirosor som hade mjoldagg. Detta blev mycket battre! Nu skickar jag bild pa en av mina rosa minirosor som verkar ha fatt ohyra. Den har ju inte borjat blomma an. Har ni nagra tips att ge vad man kan anvanda for att fa bort detta. Har en vitloksklyfta vaxande i varje kruka mot just ohyra men det verkar inte fungera just nu. Varmen har plotsligt gatt upp till over 30 grader pa dagarna, kanske detta har nagot med ohyran att gora?

Bjornen
0

Det är bladlöss som ofta ger sig på rosorna och särskilt knopparna är särskilt goda. Oftast är beror angreppen på för lite vatten. När en växt mår mindre bra har de sämre motståndskraft och dåliga växter har ofta en lite högre sockerhalt som gör växterna särskilt goda. Bladlöss bekämpas genom t.ex. såpvatten eller annat halt. Insekterna andas genom trakeer i huden och om de täcks av såplösning kvävs lössen. Men det är viktigt att man blöter ner dem ordentligt och oftast måste det göras om någon eller några gånger. Det finns också olika färdiga blandningar eller koncentrat som är gjort av ofarliga ämnen såsom alger och såpa åtminston i Sverige.

navarro
0

Tack, har finns inte såpa, men i stugorna gor man sin egen tval pa anvand olivolja. Jag skall forsoka med att losa upp lite i ljummet vatten och se hur det gar.

Norrskenet
0

Sätt till ett par matskedar rödsprit så blir det ännu effektivare