Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 9611 ggr
Faxlin
0

Tips på blommor runt brunnen

Jag skulle verkligen behöva lite hjälp av er här inne. Vad passar sig bäst och gör sig snyggast att plantera i landet runt min brunn?
Det är rätt brett land så man bör ha åtminstone dubbla rader för att det inte ska se tråkigt ut.
Men då något halvhögt och så lågt. Eller ja något i alla fall. Jag vill inte att brunnen försvinner heller så man inte ser den för blommorna, om ni förstår hur jag menar.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plockar fram din egen bild ÅsaF. Det är väl OK? Många här som inte sett dina fina brunn.

Christina
0

Just nu omgående är nog penséer de enda blommor som inte riskerar att frysa ihjäl.  Skulle dessutom passa jättefint. De vanliga tvåfärgade som ser ut som violer. Lite gammaldags stuk.

Faxlin
0

Självklart är det okej att du tar fram bilden på den. ;-)

Om man ser på längre sikt då, en månad frammåt eller två. Vad skulle vara lämpligt då?

Audiatur et altera pars

Christina
0

Perennförslag:

Själv tycker jag väldigt mycket om fänrikshjärta. Blir snabbt grön på våren och blommar sedan hela sommaren. Anspråkslös och ljuv. Lavendel eller isop runt omkring är också grönt och lättskött.

Har du någon kryddgård? Annars kunde det här få bli den. Med timjan och salvia.

Faxlin
0

Nej jag har ingen kryddgård. Men är inte kryddor bara gröna? Jag vill ha en massa färger jag :-)

Audiatur et altera pars

Christina
0

Nja timjan har rosavita små blommor och salvia blåa. Men milda färger.

Bland ettåriga sommarblommor finns massor:

Gult, orange och rött:

En hel massa krasse i olika färger från gult till mörkrött kunde nog vara fint. Så dem inomhus nu i helgen så kan du plantera ut i mitten av maj. Färgglädje för liten slant. Ringblommor finns också i flera färger.

Rosa och blått:

Litet dyrare men fint vore med  en mängd flitiga lisor och lobelior. Köp färdiga småplantor.

Tiia på bilden till inlägg #7 i den här tråden. Kaskadpelargon och Femtungor har evast planterat i en låda för sin terrass förra året. Nåt för dig?

evast
0

OHHHH Vilken underbart fin brunn du har Åsa. VILL HA EN SÅDAN PÅ STUGAN!!!!!!!!!!!

Christina
0

Åsa berättade förra året om hur hon gjorde den steg-för-steg. Läs här.

La_Joz
0

Wow!! Vilken brunn! Snyggt jobbat!

Nu vill jag ha en trädgård, så jag också kan bygga en brunn. Eller så skickar jag efter dig, Åsa. Flört

Faxlin
0

#9: Tackar för berömmet. Men det där är nog en sådan sär sak som man gör en gång och aldrig mer. hihi
Men jag är faktiskt riktigt nöjd med den. Nu är det andra trädgårdsprojekt som gäller för i år. Får se om jag lyckas fota lite så ni får se. Men det är klart, inte blir det i stil med brunnen inte. :-)

Audiatur et altera pars

Humlan
0

Några särskilda färger du hade tänkt dig? Det kan ju bli himla läckert om du håller dig inom en färgskala. Och hur fort vill du att det ska bli färdigt? Med sommarblommor får du en pprunkande rabatt redan i år, med perenner kanske den inte kommer till sin fulla rätt förrän nästa år.

Varför inte en mindre rosa ros, typ "The Fairy" tillsammans med lavendel, en romantisk klassiker!

Diana61
0

Denna brunn ligge väl förvarad hos mig med för att vi skall göra likadant, men inte det gröna taket då jag vill att det skall smälta ihop med husets tak, men vist är det etn underbart vacker brunn!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
1

Penséer är som sagt just nu det som fungerar bäst då det finns risk för nattfrost fortfarande. Senare kan man faktiskt plantera stora tagetes och plockar man bort vissna blommor så kommer det nya hela tiden. Vi hade otroligt fina förra året. Något man annars kan ja men inte enbart så det skulle försvinna i betongens färg är silverek, men blandar man upp den med en annan färg, typ blått eller rött så blir det läckert.

Lavendel är annars ett bra val och doftar underbart och man kan ju blanda första året med sommarblommor och perenner så att det inte blir helt naket i år och mindre nästa år när perennerna börjar komma igång.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Faxlin
0

#11; Har en massa Rosor i andra rabatter. Så kjag tänkte hålla mig borta lite från Rosor där runt brunnen.
Men sedan hade jag tänkt hålla mig till typ vitt och någon annan färg. Kanske rosa/lila.
Så jag får fundera lite på det här. Kanske ska försöka fota när det blir klart. ;-)

Audiatur et altera pars

anki1
0

The fairy är väldigt vacker. Har den själv. Och så har jag en liten ros som heter swany.hemskt söt när den slår ut så är den svagt rosafärgad senare är den vit, och när blomman åldrats så har den en dragning åt gult.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

evast
0

Tack Christina för Länken till steg för steg till Åsas uuunderbara brunn. Nu börjar operation bearbetning på gubben den brunnen vill jag bara ha alltså och Åsa när du åkt land och rike runt och byggt brunn åt alla som bett dig så är du hjärtligt Välkommen till stugan och hjälpa mig också

evast
0

Såg i din beskrivning från ifjol att du använt något superlim att fästa stenarna med. Funderar på vad det är för sorts lim du använt. Var beredd på att det kommer fler frågor om detta från mig

Faxlin
0

#16: haha, låter som om jag skulle kunna ta jobb som brunn byggare :-)

#17:
Jag ska gräva fram tuben och kolla exakt vad den heter så du får rätt information bara. ;-)
Sedan är det bara att fråga på. Svarar så gott jag bara kan. ;-)

Audiatur et altera pars

Faxlin
0

Nu har jag äntligen kommit ihåg att fråga gubben vad det är för något jag använt till stenarna på brunnen.

Det heter:
Montagelim 4000

Märket är jag osäker över. Men vet att jag köpte den på ÖB. Inte speciellt dyr heller. Och tuben är hård och i färgen vit i grunden och så svart med smala röda ränder.

Hoppas du hittar rätt :-)

Audiatur et altera pars

beem
0

Den bilden har jag missat.

Så snygg brunnen blev och lite ovanlig. Det är extra roligt.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Faxlin
0

#20: Tackar. Det är lite extra roligt att ha något som ingen annan har.

Audiatur et altera pars

NoraDede
0

men ÅsaF du får komma hem till mig och richard och göra en sånn där till oss oxå=) den var ju underbart fin

chikan
0

Jag skulle satsa på perenner om jag var du. En bård längst ut mot gräset av någon sorts geranium (näva) med lång blomning. Finns många sorter att välja på i olika nyanser, allt från vitt och rosa till blått och lila. Sen skulle jag plantera olika sorters halvhöga perenner innanför som har olika tid för blomning och olika färger. Det kan bli hur snyggt som helst! Mycket mindre jobb med perenner än med sommarblommor.

Faxlin
0

#22: haha, tack för berömmet. Men jag lovar, en sådan brunn är man inte tokig nog att bygga två gånger ;-)

#23: Tackar för tipset. Vill ju ha något som blommar länge. Och så mycket färg, fast finstämmigt liksom.

Audiatur et altera pars