Beskära träd?
Nu med den milda vintern, så undrar jag när det är mest lämpligt att beskära fruktträden (har äpple, plommon och päron)
Stefan - Modellbyggare
Jag törs ej svara på detta med just den milda vintern i tanken. Hoppas någon annan kan detta bättre.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Plommonträd beskärs på sensommar eller tidig höst, direkt efter plommonskörden. Numera brukar man ofta rekommendera att även äpple och päronträd beskärs då, men dessa kan också beskäras på vårvintern. Beskärning bör dock inte göras förrän risken för längre köldperioder är över. Även om vintern hittills varit extremt mild så kan det nog fortfarande bli vinterväder. Beroende på var i landet du bor så vänta i alla fall någon månad till.

Tackar för svaret, då sitter jag inne i stugvärmen lite till ;-)
Stefan - Modellbyggare
När man beskär beror också på vad man vill åstadkomma med beskärningen.
Vill man minska ner träden i storlek är JAS (Juli-sept) bästa tiden då slipper man kraftig skottbildning, såren läker bra och snabbt + risken för svampinfektion är liten. Har träden kräfta är det också under JAS man beskär.
Är det unga träd där man vill få en massa nya skott är vårvintern bra tid. För lätta gallringar passar också vårvintern.
Bra att veta är också att man inte får mera frukt om man klipper samt man måste inte klippa varje år.

Vi beskär våra äppelträd på vintern helt enkelt:D Ingen speciell tidpunkt , så länge det är kallt.
Vad jag vet så beskär de andra äppelodlarn här runt omkring inte sina äppelträd heller vid någon speciell månad , utan "på vintern":D
#5 Ja, det är en gammal tradition att beskära fruktträden på vintern. Antagligen för att man i gammal bondetid hade gott om tid då. Det brukar fungera bra, det också. Men tänk på att vara försiktig med att beskära när det är riktigt kallt. Om det är -10 grader eller kallare är träden sköra och grenarna går lätt sönder. Långvarig och kraftig kyla strax efter beskärning kan även skada snittytorna och knoppar i närheten av dessa.

6
Vi beskär alla våra träd även om det är fler än -10. För trädgårdsodlare som bara har ett eller ett par träd har det naturligtvis stor betydelse att alla grenar är hela. Men vi som har så många , klarar oss fint även om några grenar skulle gå åt skogen. Ibland är det nästan bättre att det blir mer gallrat än för lite.
#4 Man får inte mer nej, men högre kvallitet. Beskär man inte blir det mycke frukt, men smått. Sen att tänka på är om man tar bort fruktved eller annat. Själv skulle jag vänta tills mars i det här läget.
Om han har problem med/vill undvika vattenskott ska man beskära i JAS. Alla stenfrukter ska också beskäras då.

Om man vill undvika vattenskott bör man rotbeskära och inte beskära så mycket åt gången.
Jag har beskurit fruktträden efter JAS-metoden, äpple och päron. Vi har ett Ingrid marie som är mycket fint nu (det är ett gammalt träd som har fått stå tillbaka för en stor björk och två jättetallar, som togs bort) och nu bär det mycket frukt varje år! I höstas var jag jätteglad för det var mycket stora och fina äpplen på trädet och många! Men sen en natt kom en älgfamilj och åt upp ALLA äpplena plus en hel del grenar på trädet samt trampade ner lite av mina Rhodordendron i rabatten intill! Såg avtrycken runt omkring! Hoppas det blir äpplen i år istället!

Läste vad ni skrivit om beskärning av plommonträd… det är nog olika beroende på vilken sort man har.
Plommonträd är det enda vi har på tomten och de beskär vi när björken har fått löv stora som en lillfingernagel… har fungerat hur länge som hellst. Vi får massor av fina plommon på hösten… varje år… har annars hört att man oftast får plommon vartannat år.

Plommonträd behöver man sällan beskära men beskärningen bör göras efter skörd på hösten. Plommon tillhör de blödande träden och det kan rinna ur för mycket sav om de beskärs på våren. Det går också att beskära på sommaren men det gör så ont i en om man tar bort grenar med kart på.
jag har bara hunnit beskära det ena äppelträdet iår. Det är nog ej klippt på säkert MINST 5år.
kan jag beskära det andra nu fast det är i blom? eller kan det dö då?

Det är bäst att beskära på högsommaren - juni-juli-augusti. Men äppelträd är tåliga och brukar gå att beskära nästan närsomhelst. Man ska undvika tider då det är fuktigt - dvs tidig vår och sen höst för att inte riskera svampangrepp i de öppna såren.
Jag skulle nog vänta några veckor till och ta det strax efter blomningen.
#15 tack för svaret. Då väntar jag till sommaren 

JAS-Beskärning (juli-augisti-september) för välväxta träd. En tum-regel är att äldre äppelträd med många vattenskott ska hälst inte beskäras på våren. Trädet läker såren bäst på sommaren. Dessutom bllir inte återväxten av vattenskott lika kraftig. Däremot träd som behöver stimuleras till tillväxt är utmärkta att beskära på våren. Unik dock att beskära nu när saven stiger och blad och blommor kommer - barken är mjuk och skador uppstår lätt.
Tänk på att körsbär och plommon inte beskärs på samma sätt som äpplen och päron. Man beskär bara stenfrukt om de är för täta, växer fel eller dyligt, för att få bättre och större frukt ska du gallra.
MVH
Marie
("Grönt kort" Riksförbundet vensk Trädgård)

En fördel att beskära äppelträd under vårvintern är att då ser man trädets form och det är lättare att se hur grenarna ser ut. Trädets stabilitet och grenlängden syns också mycket bättre. Särskilt gamla och dålig träd (rötangripna) är mycket bättre att beskära på våren då det lättare syns skador, tickor och spjälkningsrisker och dessutom stimulerar man tillväxten bättre och trädet kanske får något extra år att leva. Ett träd som bildar nya skott kan växa fortare än rötan hinner utvecklas. Ett vanligt fel är att man spar för långa grenar och då riskerar de att brytas av vid stor skörd eller extrema väder. Detta är svårt att se när hela trädet är full av löv. Även symmetrin är lite svår att se med lövet på.
Under vårvintern är vädret oftast torrt och snittytorna torkar fort ur som sedan börjar övervallas under sommaren. Snittytorna är lättast att göra exakt vid beskärning under lövfri tid. Sommarbeskärning ger mindre vattenskott. Efter gammalt skulle allt löv tas på Botvid-dagen för att de inte skulle ge så många stubbskott och det gäller förstås också äppelträd.
Finns en bra guide på bygg.se:
https://bygg.se/tradgard/beskara-trad/
Hoppas det kan hjälpa någon :)