Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 5538 ggr
krimskrams
0

Frusna frön?

Jag har sen i vårars glömt flera påsar med frön i mitt ouppvärmda växthus, d.v.s. de har varit i minusgrader flera månader!

Är det bara att slänga dessa fröpåsar eller har de en chans att fortfarande gro i vår?

Bjornen
0

Ju kallare frön lagras desto längre hållbarhet, under förutsättning att det är torr luft. Frölager för bevarande av olika fröer har normalt en temperatur på - 30 grader på bland annat Spetsbergen.

krimskrams
0

Det hålls noh torrt inne i växthuset! Men lika kallt som på utsidan! Så då borde alltså fröna må jättebra trots att de varit i minusgrader : )

Bjornen
0

Bästa lagringstemperaturen för frön är minusgrader, under förutsättning att de är mogna och torra. Möjligen kan någon enstaka växts frön från tropiskt klimat minska grobarheten vid frost (??). Vissa frön gror inte alls om de inte utsatts för frost. Extremt torr luft kan torka ur fröna för mycket så grobarheten försämras.

anki1
0

Jag har fröer oxå sedan förra året de ligger i en ask i en byrålåda i förtältet till husvagnen. Ojoj det där blev lite krångligt. Förtälter är ettt sk standby som står oppe hela året. Husvgnen med sitt förtält är vår sommarstuga. tomten är på ca 1000 kvadrat. En vanlig tomt mao. Jag tror att de kan sås i vår. Det är iaf värt ett försök.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk