Ny rabatt
Här har jag nu gjort min rabatt, Kandelaberviva och gullviva tänkte jag skulle sprida sig med tiden, Akeleja (en vit och en blå), Dagliljor (tre stycken röda), fingerborgsblommor (tre stycken rosa/gula), Astilbe (tre stycken), Två bondpioner och en luktpion och tre st öjnantshjära.
Skulle även vilja få in någon grässort. Vill att rabatten ska bli heltäckt med blommor så att den ser så där lite vild ut.
Vad tycker ni, ser det ut att vara för tätt planterat eller kan jag kanske till och med plantera lite till?
Det var en fin rabatt, men jag har märkt att pioner vill stå ensamma, iaf vill mina göra det.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

aha… då kanske jag tar och köper lite fler och sätter på ett annat ställe också, så att man verkligen får fina blomstrande pioner.
Hur tätt kan man sätta varje planta?

Vid plantering av perenner bör man plantera relativt glest så att de har utrymme att växa på. Man bör räkna att perennerna är som bäst tredje året. Därför bör man komplettera perenna växter med olika utplanteringsväxter åtminstone första året och även lite andra året men tredje året är kanske rabatten full och då finns det inte plats för utplanterngsväxter. Pioner bör ha ett avstånd av en meter. Även löjtnantshjärta behöver rätt stort avstånd. Fingerborgsblomman blommar i år och dör sedan troligen eftersom jag tror att det är den vanliga tvååriga du har planterat. De fröar av sig och om två år har du nya blommor, men nästa år blir det inga blommor på de nya plantorna. Även dagliljorna kan bli stora ruggar och även de trivs inget vidare med flyttning. Aklejan är troligen två olika arter den blå är väl blåoch vit och då är det den lågväxta japansk akleja som bara blommar på våren. Den andra verkar vara en vanlig akleja som blommar på sommaren och klipps den ner blommar den flera gånger.
Jag tycker att de plantor du har köpt kan räcka till ytterligare en rabatt. Pionerna får inte planteras för djupt och oftast är plantorna satta för djupt i krukan. Rotknölarna ska ligga i markytan och får gärna vara synliga för att de ska blomma rikligt. Pioner bör man undvika att röra utan de trivs bäst att stå stilla år efter år.

Gullvivorna sprider sig troligen rätt bra men kandelabervivan brukar vara lite kinkiga och vill ha lite fuktigt och det brukar vara svårt att få dem att sprida sig.

Oj, det var mycket att tänka på. Tack för alla råd och tips!
Då får jag nog göra rabatten lite längre och plantera pionerna lite längre ifrån varandra och lite högre upp nu är de satta med jord över hela rotknölen.
Utplanteringsväxter… är det vanliga blommor som inte är perenner?

Utplanteringsväxter är ettåriga eller åtminstone odlas som ettåriga. Det är t.ex. tagetes, sommardahlia, petunia, pense, sommarnejlika, lobelia och tobaksblommor. Det finns ytterligare ett antal, men plantera inte dem ännu förrän frostrisken är över efter omkring den 8 juni. Pense kan förstås planteras som tål upp till 6 minusgrader.