Solrosor i skugga???
Hej! Undrar om solrosor kan trivas i halvskugga? Jag har ingen trädgård utan jag får odla mina blommor utanför min trappa och där finns det bara sol på förmiddagen.Skulle vilja ha ett hav med blommor i krukor och i min mini rabatt jag ska göra vid sidorna utefter trappan.Rabatten kan inte bli så djup för det är asfalt under jorden.
Har någon,något bra tips på lättodlade blommor jag kan sätta där?
Mvh MissQ

Bland utplanteringsväxterna är det begonior och fuchsior som normalt växer i svalare skogar och dessa vill inte ha så stark sol. Idealiska temperaturer för dem är omkring 20 grader.
Solros kan nog också klara mindre sol och då är nog minisolrosen bäst.
En del lågväxta plantor kan klara sig som t.ex. Prins Gustavs öga, stenkrasse, loelia, petunia. Bland fleråriga växter finns t.ex. penningblad, gulplister, rosenplister och vintergröna. De riktigt torktåliga växterna och de som klarar sig med extremt lite jord är alla solälskare och de kan nog växa där men de blir inte så praktfulla.
Tack så hemskt mycket för tipsen
det var många förslag.
Längtar efter att få sätta händerna i arbete.
Hur djupt är "inte så djupt"? Det går ju alltid att bygga upp ett planteringskärl om man skulle vilja ha ett större jorddjup. Då är det bara skuggigheten och din fantasi som sätter gränserna.
Hej
"inte så djupt" är väl ca 25-40 cm beroende på om jag ska göra en trappa i min mini rabatt. Kanske det blir 15cm lägst och 40cm som högst…vi får se,ska börja anlägga rabatten imorgon 
Köp växter som gillar skuggig växtplats Hosta (funkia) tex
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Tack! har kollat på nätet hur den ser ut och den var jättefin
ska inhandla en funkia 

Funkia kan bli väldigt dominant i en liten rabatt. En del sorter kan snart täcka en kvadratmeter. Det finns dock även mindre sorter som inte behöver så mycket plats.
Oj
Växer dom så mycket? Jag har tittat på växterna du rekommenderade på nätet och jag gillar dom