Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 3003 ggr
SannaHolmgren
0

Jag ska flytta mina tulpaner.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men inte förrän till hösten. De trivs inte alls där de växer nu, av ca 100 lökar eller mer så fick jag bara tre blommor. Bladen är dåligt utvecklade och är knöliga och fula. Vad ska jag göra så att mina tulpaner blommar i överflöd nästa år?  Funderar på att gräva ner dem ihop med påskliljorna.

Bjornen
0

Tulpaner vill ha lätt jord och narcisser, påskliljor trivs i lite tyngre jordar. Väldränerad jord och gödsling vid blomning eller efter ger kraftiga lökar som kan ge bra blomning nästa år. Knöliga blad kan tyda på att jorden är för tung. Benmjöl är ett bra gödsel åt lökväxter som verkar i flera år. Om det är gott om grävling bör man vara lite försiktig med gödsling av benmjöl på hösten vid lökplanteringen. Grävling tycker om benmjöl särskilt på hösten och brukar ofta gräva upp lökarna för att komma åt benmjölet.

Lillianna
0

Du kan gott gräva upp dem nu. Var rädd om dem så att stjälkarna inte går av bara. Lättare att gräva upp dem när man ser var de är….iallafall om det är fullt i rabatten på hösten. Plantera dem och vattna, låte de sen vissna ner som de ska.

/Lillianna

~ Lillianna ~

SannaHolmgren
0

Tack för tips! Då ska jag passa på att flytta dem i helgen, om vädret blir behagligt. Utan benmjöl eftersom vi har en grävlingsfamilj i närheten.