Dessa val av plantor...
Tänkte plantera en klätterväxt intill husgrunden. Det är sol där från tidig morgon till cirka 15 på eftermiddagen. Jorden är sandig med singel i botten…
Vad tror ni om klematis? Eller vet ni något annat bra som skulle trivas på denna plats.
Har sett jättefina klematis med stora blommor (blommorna är ca 2 dm i diametern), trodde inte att det fanns så stora!!! De kostade närmare 350 kronor men det var det nästan värt… men jag vill ju att de ska överleva förstås om jag ska köpa dem…

Klematis vill ha rätt så fuktig och humusrik jord för att trivas, så jag tror att det blir svårt på den platsen. De vill också ha något som skuggar nedersta delen över rötterna.
Det finns många klematis som blommar bra i skugga. Det kanske blir lättare att hitta någon sådan plats, som inte blir så torr.

Storblommig klematis vill helst stå i öster- eller västrläge och vill kan skuggande växter så att det inte blir så varmt åt rötterna och dessutom humusrik jord. Alpklematis tål soligare läge eftersom de är så tåliga. Rosor och kaprifol gillar soligt läge. Klätterrosor vill ha tung och leriga jord men de har så pass djupt rotsystem att de kan planteras snett att rötter kommer ner i riktig jord och växten finns mot väggen. Kaprifol tål sämre jord och kan nog också växa i sand.