prydnadsbuskar eller träd
Vår gräsmatta är helt plan utan buskar eller något så det är väldigt tråkigt att titta på den. Håller på med en rabatt nu men vill även plantera lite buskar eller små låga träd.
Har ni något tips på något lättskött. Eftersom jorden består av mestadels blålera så kan jag inte gräva så stor grop. En ytterligare sak att tänka på är att det ska vara något som rådjuren inte äter upp.

Rhododendron har inte så djupa rötter och de får vara ifred för rådjur och dovhjort hos mig. Vackert grönt året om.

Ok! Tack för tipset!
Vad fint ni har det vid er sommarställe. Var in och tittade på din sida. Det är så jag önskar att jag hade det på min trista tomma tomt!
Men det kommer jag nog aldrig att få till

Inga växter är rådjurssäkra. De är också individer har sin egen smak. Rododendron äter de med förtjusning och de är omöjliga att odla för mig.
Perenner kan man flytta om de kommer fel kan man flytta deosm ganska enkelt, men buskar och träd är svårare att flytta. Därför bör du noga planera hur du vill ha din trädgård. Plantera inte allt på en gång utan bygg upp trädgården efter en plan som kan ändras efter en tid. Gör trädgården i etapper och prova härdighet och trivsel hos växterna.
Med tanke på din mycket tunga jord med blålera är nog rododendron olämpligt eftersom de vill ha mycket porös jord. Rotäkta Rosor kan fungera bra, men välj rotäkta för okulerade kräver en djup plantering och dessutom finns säkert problem med uppfrysning. Rosa rugosa vresrosor säljs nästan bara som rotäkta. En del kanadensiska Rosor , enstaka pimpinellrosor och ev. några andra säljs ibland som rotäkta. Fråga efter rotäkta och var lite kritiskt till svaret eftersom ibland vet man inte om de är rotäkta och en del svarar ja på kundens frågor utan att veta vad de säljer. Rosenhallon går också bra på tunga jordar som kan sprida sig ordentligt och det bör kunna gå att klippa med gräsklippare runt dem. De flesta spireor tål tunga jordar riktigt bra. Malus eller paradisträd och äpplen tål också tunga jordar. Andra exempel är forsythia, silverbuske, sälg och pil och syren
Vid plantering får man inte gräva så att man kommer ner i lersulan utan bara i matjordslagret. Om matjorden inte är tillräckligt djup fyll med jord upp till lagom nivå.

#2 Det blir säkert fint ska du se. Jag har egentligen alldeles för många planteringar för att hinna med dem och det är nog inte så fint som på bilderna. Försöker komma ihåg att dokumentera även det som är ogräsligt och mindre lyckat, men hur det än är så blir det lätt att man fotograferar det bästa.

#2 Ser att du också finns i skärgården - va kul med en skärgårdsbo till här!