Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: lökväxterknölväxter
Läst 4223 ggr
Christina
0

Narcisslökar i början av november

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så sent som andra veckan i november planterade jag mot bättre vetande en reapåse med narcisser förra året. Maken tog en bild och tyckte jag var tokig. Det syns kanske på bilden att det t o m finns lite frost och nysnö på marken.

De här senplanterade påskliljorna blommade något senare än de som kom i jorden i september. Men de blommade. Risken finns att de blir mindre härdiga när de sätts så sent och kanske de inte kommer tillbaka i vår.

Lite sugen dock på att försöka igen om jag kommer över ett parti påskliljor till lockpris.

Har ni fått alla lökar i jorden?

Christina
0

Tulpaner är det inga problem med. De kan man sätta sent, men påskliljor ska i jorden tidigare för att kunna utveckla rötter.

Christina
0

Ja då blev det en storpack med blandade narcisser på rea. Rätt så billiga så tar de sig inte så är det inte hela världen. Och går det bra som förra gången, så är det så roligt att ha ett par dungar senblommande narcisser. Som lyser upp och blommar när den första omgången redan lagt av.

OlleA
0

Jag kan aldrig hålla mig när det blir tokrea på lökar! Skrattande Det har de inte börjat med här än, men ändå köpte jag en påse blandade vildtulpaner i söndags. Dem tänker jag inte plantera förrän till helgen, då temperaturen förhoppningsvis har återgått till det normala. I morgon och på torsdag ska det bli frost!

Olle

Christina
0

Glad att höra att det är fler än jag Flört

Christina
0

Hoppsan - nu blev det besvärligt att hitta planteringsplatsen.

Christina
0

Jag har hört andra som grävt ner narcisslöker - helt emot regelboken - sedan tjälen kommit. Ska testa gräva ner några. Tjälen har faktiskt inte kommit hos mig ännu. Resten av lökarna får hamna i krukor och stå i svalrummet tillsammans med pelargoner och änglatrumpeter för att grävas ner med hela krukan i vår. Så får jag se hur utfallet blir.

OlleA
0

För några år sedan hade jag diverse vinterköpta lökar (tokrea förståsGlad) i ett par blomlådor i källaren över vintern. De flesta av dem tog sig riktigt bra framåt våren!

Hos mig är det både snö och frost nu, så att plantera lökar ute idag är inte att tänka på. Däremot talas det om uppemot +12-14 grader i helgen, så då hoppas jag att mina tulpanlökar kan komma ner i jorden.

Olle

OlleA
0

Mycket riktigt - nu är det +14°C i skuggan! Antagligen rekord för november och säkert bra för lökarna som jag planterade igår.

Olle

Christina
0

Låter fantastiskt för oss i Stockholm där det fortfarande är rätt ruggigt. Men ut på landet ska jag i helgen och plantera lökar.

Christina
0

Trehundra lökar kom i marken den här helgen och det var inte så lustbetonat. Det regnade och blåste, så det blev ett hafsigt nedgrävande. Men de brukar ta sig lökarna, även om de hamnar upp och ner.

Christina
0

Och nu ser jag lökarna titta upp. De som jag planterade i mitten av november. Och är inte ett dugg senare än de som kom i jorden tidigare på hösten.

Christina
0

Aldrig har narcisserna blommat så länge och så vackert som denna vår. Visst är det så? 

Christina
0

Inga originella sorter men massor har jag. Säkert 500 som blommar just nu. Och inga odjur ger sig på dem.

Christina
0

Nästa år ska jag köpa ännu fler och sätta i stora fält på min äng mellan fruktträden.

Bjornen
0

Narcisslökar kan planteras med spett om så är. Narcisser tål fukt bra också och de kan också planteras på våren och då kan påskliljorna plockas i juli månad. Förra planterade jag både det ena och det andra långt in i december. Gamla planteringsrekordet från den tredje advent slogs. Då plockades svamp och planterades buskar den tredje advent, men då fanns det också 13 olika blommande växter på luciadagen. Förra året var det sämre beställt med blomningen efter en ordentlig frostnatt då blomorna frös.

Christina
0

Den här vintern var nog rekordmild hos mig. Plockade svamp i december. Tyvärr har ovanligt många Rosor dött. Dvs de som började grönska för tidigt.

Bjornen
0

Mina Rosor som har dött dog under hösten då de var i full blom när den rejäla nattfrosten slog till eller också åts de upp underifrån. Det var ett stort problem med torr sommar och sedan ett intensivt regnande som vissa växter och även rosorna uppfattade som en ny vår och började återuppta tillväxten och sedan förstod de inte att gå tillbaka i vila. Jag har nog mistat kanske mer än 10 olika rosbuskar under denna vinter. Det är i och för sig bara omkring 7 % men ändå. Förra året försvann bara de uppätna rosorna.

Christina
0

De jag förlorat är de som var på zongränsen - några Austinrosor, en Ilse Krohn, och en Rhapsody in Blue. De är inte helt döda. Finns lite bladgrönt vid marken.

Alla mina gallicor har klarat sig galant. Pimpinellerna och rugosorna också. Portlandrosorna ser konstiga ut. Bladen är gulgröna och de har antagligen torkat medan marken fortfarande var frusen.