Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 5751 ggr
zzaga
0

Vad kan detta vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
zzaga
0

Jag vet inte om det syns så tydligt på bilden men bladen är lite svarta längst ute i toppen.

evast
0

Tycker de påminner om mina Vallmo

Diana61
0

Ser ut som vallmo. Är de ludna ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

zzaga
0

Ok, det kan nog vara vallmo som självsått sig sedan förra året. Nej de är inte ludna.

Jag undrar mest för jag fick en JÄTTEPLANTA i rabatten förra året. den blev säkert en meter hög, bred stora blad och små blå "klockor". Tänkte bara så att det inte är den som frösått sig något aldeles väldeliga.

Bjornen
0

På en bild är det svårt att få riktigt begrepp hur bladen verkligen ser. Några förslag på växter som kan passa till bladen är tistel (rosertistel?), någon flerårig klint, Tromsöloka och om det är mycket fet jord jättevallmo eller någon släkting. Den blå blomman kanske var gurkört eller stofferablomma. Dey är en ttårig växt som kan komma in och dessa frön har säkert inte grott eftersom de är sena att gro vid självsådd.

zzaga
0

Nån tistel tror jag inte det är, bladen är mjuka, ljusgröna och sköra.

Nu när jag letade på nätet hittade jag den blå blomman! Det var en balongblomma!

Tror ni bladen på bilden kan vara det? Jag tyckte inte balongblomman var så rolig:(

Bjornen
0

På bilden finns ingen ballongblomma eller Nicandra. Ballongblomman är en ettårig frostkänslig växt som normalt kan självså sig men gror sent, oftast i månadsskiftet maj-juni.

Bladbeskrivningen kan tyda på en tistelart eftersom inte alla tistlar har vassa blad utan flera arter har just mjuka, ljusgröna och sköra blad. Vallmobladen är strävhåriga.

zzaga
0

ok, men då vet jag iaf att det inte är en balongblomma:)

Ok, då får jag vänta och se vad det blir av det hela, bara det inte blir en balongblomma är jag glad.

Lillianna
0

Jag gissar på cikoria. Den är oftast 2 årig och andra året får den ljusa blå blommor. Sök på goggle och se på bilderna.

/Lillianna

~ Lillianna ~

pyromanen
0

Jag vill också vara med och gissa: sätter 100 poäng på att det blir vallmo.  Kommer du med facit när den blommar?

Christina
0

Föga originellt gissar jag också på vallmo. Precis så ser mina vallmo ut. De som självsått sig från förra året.

evast
0

Tänk om vi får rätt - spännandeFundersam

Bjornen
0

Det är inte vägvårda (Cikoria) men det kan vara någon typ av jättevallmo, vilket småplantorna kan tyda på.

Kratern
0

Måste "haka på" Bjornen här. Jättevallmo.

pyromanen
0

Tycker det ser ut som opium, papaver somniferum.  Vad var det för valmo du hade ifjol zzaga?

Bjornen
0

Opiumvallmo är ettåriga och det kan endast i så fall vara småplantorna som är opiumvallmo, Opiumvallmo har blekgröna snudd på lite gråaktiga blad.