Klätterhortensia

Det kommer att bli jättefint med en klätterhortensia så där!
Tacksammare växt får man leta efter. Den är fin hela sommaren! Först har den sin huvudblomning och sedan sitter de vita kantblommorna kvar hela sommaren.
Vår klätterhortensia var stor och fin, men nu har vi putsat om huset och den har blivt svårt skändad. Så här såg den ut förut.
Sörjer att den måste klippas ner så hårt, men när vi sedan ska bo i det huset, så vill vi ju inte ha söderfönstren igenväxta med klätterhortensia, så den kan aldrig få bli så där stor igen. Snyft!
#1 Vilket praktexemplar! Snygg samplantering också. Förstår att det kändes svårt vid den hårda nerklippningen.
Jag brukar kalla min tomt för en "tuktad vildtomt" för den har liksom en egen vilja och är inte formad som en vanlig platt fyrkant. 

Jag tog också bort min klätterhortensia från husväggen, eftersom jag blev orolig för att den skulle äta sig genom virket. Nu klättrar den på en Rönn framför min förstutrapp. Flera grenar slingar sig på marken och rotar sig, så jag kan plocka nya skott bland dessa 'avläggare'. Det var väldigt fint att ha den slingrande på marken runt stenar. Bilden i #0 ger mig lust att försöka ta efter.

Jag har försökt att plantera klätterhortensia på friland men aldrig lyckats. Sedan några år har jag en klätterhortensia som slingrar sig runt stammarna på en balsampoppel. Ännu har den inte blommat eftersom den fortfarande växer i fullständig skugga. I år når den nog upp så att den kan få se solen lite grann. Som granne försökte jag plantera murgröna som dock försvann efter några år.

När jag flyttade min till rönnen tog det två år innan den började trivas och växa och blomma.