Vad är detta?
Det ser ut som akleja.
Aha, det hade ju varit trevligt, dom är ju vackra, hittade bilder på dom här inne:-)
/Lisbet

Dt är akleja och troligen vanliga vulgaris.
Aklejor är jättefina tycker jag och de finns så många olika.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Vi har på bakgården i stan ett ogräs med liknande blad men mycket små enkla gula blommor. Någon som vet vad jag syftar på och vad de kan heta?

Det är skelört (Chelidonium majus) som används som medicinalväxt och en typisk stadsväxt. Den gula växtsaften är giftig.
Nu när jag tittar lite närmare på bilden så kan det nog vara så att Christina har rätt att det ej är akleja.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag tror inte heller det är akleja, dem sorter jag har sett hittills har haft rundare blad.
Kan det vara aklejruta?

Skelörten är luden på blad och stjälk.

Bilden # 0 är med säkerhet akleja och blomstjälkarna är mycket tyiskt akleja. Aklejrutan har skirar och glesare bladverk och borde inte ha kommit så långt i utvecklingen. Vanlig akleja kan sprida sig lätt och frön kan ha lång frövila.

Tack Bjornen för att jag äntligen fick ett namn på mitt ogräs. Skelörten - som sprider sig vällustigt mellan alla gatstenarna.
#0 Jag trodde också att jag hade "ogräs" när jag såg Akleja-blad i rosen. (Rosen är uslig och trivs inte - den är hyresvärdens).
Blommorna blev mörkblåa och det visade sig att det kommer på samma ställe (den är ju flerårig) år efter år.
I år provade jag så frön av Akleja, inte ett enda grodde. 
Tack alla, jag hittade flera plantor bakom drivhuset och dom blommar redan så visst är det akleja med blå blommor:-)
#23 Idag har jag satt potatis och morötter, hoppas dom tar sej bättre än dina aklejafrön
#24 Jo, min statistik blev 0% grobarhet av Akleja-frön som jag plockat själv i fjol. Tänkte att jag skulle ökat antalet plantor på gården, men det gick inte som jag hade tänkt mig. 

Aklejafrön gror bättre vid höstsådd.

skelört kan det va, men oxå smörboll, bryt av en kvist och se på ev växtsaft. Blir den orange/gulaktig, så är det skelört.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jo mitt ogräs på bakgården istan är definitivt skelört. Saften är gul och fläckar fingrar och kläder när man rensar.