Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 4658 ggr
Cornish-rex
1

Lin

Hej!

Någon som skulle vilja sälja tre linblommor åt mig?

Skulle bli otroligt tacksam!

Åsa S
0

Lin odlas inte såhärårs och den funkar inte att odla som krukväxt.

Och jag vet inte vad du menar med 3st linblommor är det tuvor du menar? för 1st linblomma är ju ungefär som att be om 1st grövre och längre grässtrå så det blir ju lite klent. Eller det kanske är torkade linblommor du menar? isåfall brukar man nog mera ha buntar i olika storlekar.

Acerventus
0

Iaf jag tycker att lin är busenkelt att odla. Om man inte är ute efter en speciell sort. Så kan man ju bara köpa vanliga linfrön på ica. Strö ut dom på en jordplätt när kälen gått ur jorden, och det kommer att växa. :)

Sen hittade jag just denna länk här på sajten:

http://www.impecta.se/sv/artiklar/spanadslin.html

På länken är det spånadslin som visas. Men skriv bara "lin" i sökfältet. Så kommer det att visas olika sorters lin.

Sen är det nog bäst att odla, plocka och torka sitt eget lin. Ist för att köpa färdigtorkat, som ska skickas över landet. Då det säkerligen lätt går sönder under frakt.

Bjornen
0

Linblommor är mycket svårt att torka. De måste tas mycket nyutslagna för att de ska sitta ihop när man pressar dem. Varje blomma har kort livslängd och de fäller kronbladen mycket snabbt. Man odlar tre arter i Sverige, varav en är flerårig om än ganska kortlivad. Av spånadslin finns många olika sorter och en tid odlades mest en sort med vita blommor.

Bjornen
0

Lin odlas ofta som evighetsblomma, men då är det frökapslarna man använder och inte blommorna. Normalt skördades linet i det stadiet och man "tröskade" stjälkarna innan de rötades för vidare förädling till lingarn.

Cornish-rex
0

Menar torkade :). Men frökapslar går lika bra det med! Ska göra en sak med dem och behöver de egenskaper som just linet står för.. Men det kanske är sant att det blir för svårt att skicka? Har inte tid att odla frön…