Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2791 ggr
Bjornen
0

Gissa växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ytterligare en växt som är på väg upp och kan finnas i trädgården. Därutöver ytterligare en fröplanta och en annan växt i utkanten. Vilken eller vilka ?

zzaga
0

Vad svårt! Fröplantan kanske en äppelmynta?

Christina
0

Den lilla två bladiga ser ut som min Jättebalsamin som tar över allt, om jag inte ser mig för.

Gissar i övrigt på Kantnepeta och pion.

Eva63
0

Jag gissar på någon slags Pion Oskyldig

magma
0

Gissar på pepparmynta och hosta av något slag.

Alberta
0

Jag gissar också på någon slags mynta och hosta.

elenor
0

Tror också att det är någon funkia.

Bjornen
0

Lite ledtrådar lilla fröplantan röda, rosa eller vita blommor. Den i mitten oftast med blå nyans på blomman men även vita. Plantan i utkanten oftast blå men finns också med vita blommor och den minst vanliga av dessa tre.

evast
0

Ja Jättebalsamin är jag också helt inne på på den tvåbladiga men de andra ?????????????????

Christina
0

Jättebalsamin, Kantnepeta samt Funkia Red October.

kickboard
0

Funkia är min gissning på spjuten som skjuter upp.

Bjornen
0

Växten i mitten odlas mest som bladväxt.

SvartKaffe
0

Det här var roligt!

I mitten någon slags funkia, fröplantan ser ut som när kärnorna i äppleskrottar gror. Plantan i utkanten hade jag tänkt säga mynta eller nepeta men om den inte är lika vanlig som en funkia så vete katten…

Bjornen
0

Nu kommer svaret.

I mitten är det en funkia som flera har föreslagit.

Fröplantan är naturligtvis jättebalsamin.

Plantan i ytterkanten tycks vara svårt. Det är mjölkkklocka (Campanula lactiflora). Den flyttar sig omkring en meter varje år för mig.

I övrigt finns också kvickrot, fprsvingel och rönnplantor.

Christina
0

Den som undrar hur jättebalsamin ser ut i blomning borde besöka mig. Gjorde en gång dumheten att införa den och nu finns den överallt. Är inte alltför svår att rensa bort dock.

SannaHolmgren
0

De som bor utmed Viskan i V Götaland vet hur jättebalsamin ser ut. Där växer den hejvilt i stora fält i åbrinkarna, och framförallt i dikena mellan åkrarna. Och om diket vanligtvis är 2 m brett mellan två spannmålsfält så växer balsaminen i ett 6 m brett band, långt in på åkrarna. Bönderna gillar den inte.

Gentle
0

Min bror har såna i sin trädgård och jag sammlade frön och ströde ut där jag vill ha blommor som sprider sig men dem ville inte ta sig det är bara den dumma kirskålen som vill vara där .finns det ingen växt som man kan sätta som vill ta över mer än vad kirskåll vill ?

SannaHolmgren
0

#16 Läs tråden om Kirskål. Jag puttade upp den, det fanns ganska mycket tips i den tråden.

AnnaO
0

Det är inte lätt att konkurrera ut kirskål. Men det finns växter som klarar det ganska bra. Flocknäva, olika myntor och praktlysing slår ut kirskålen i min trädgård i alla fall. Kirskålen gillar inte djup skugga så allt som växer högre än kirskålen och skuggar ordentligt klarar också att konkurrera. Pioner, och många olika buskar t ex.

Christina
0

Jag har kirskål och praktlysing som samsas i skuggan under några hasselsnår. Iofs riktigt snyggt Fundersam om de bara håller sig där. Och de gör de på just den platsen eftersom gräsmattan framför klipps två ggr i veckan.

evast
0

Försökte också införa Jättebalsamin under flera år utan att lyckas men nu jäklar har de anfallit allihop tror jag

Christina
0

#20 Ser det hos dig som hos mig?

SannaHolmgren
0

Du vet ju vad du ska göra på din fritid Christina…Skrattande^^

Christina
0

Precis Skrattande

evast
0

Ja precis så ser det ut hos mig med. Om det vore guldpriser på dessa så vore jag riiiiik