Rosor på Lidl
Hej på er alla trädgårdsälskare! Det här är första gången jag är in på en här sidan och nu undrar jag om det är nån annan som köpt av de här rosorna från LIdl? jag köpte Qeen of england, Goldilokks, Twin set och Flourette och har försökt söka fakta om dem på inetrnet men inte hittat något. Är det nån som kan nåt om de här rosorna så skulle jag bli glad! Klarar de vintern? Är de lättskötta?

Queen of England är Queen Elisabet som är en av de härdigare polyantarosor med svensk zonbeteckning 4 vilket ungefär motsvarar zon 3 i Finland. De övrigsa sorterna har jag letat efter i mina rosböcker men inte hittat dem.

Känner inte till dessa sorter heller. Letade på Help-me-find och hittade Goldilocks men inte de andra. Misstänker att de alla är polyantharosor härdiga till ca zon 2-3. Lidl har kanhända helt egna namn på sina rosrötter. Hur ser plantorna ut? Är det stora kraftiga rötter och tre grenar på varje planta?
Tack för era svar! Rötterna såg man inte för de var invirade i ett nät av naturfibrer som kunde sitta kvar och förmultna, men tre grenar hade de nog. Skall bli spännande att se hur de lyckas.. och Zon 3 borde klara sig här..
Lidl har annars haft mycket att erbjuda i blomväg tycker jag i vår. Både lökar och rotbitar av alla de slag. Åtminstone här i Finland. Ha det så bra och hoppas era trädgårdar frodas i sommar
Jag går bara och väntar på att få sätta ut alla mina pmskolade plantor
De plantor Lidl säljer här av Goldilocks etc. har varit bland de ynkligaste rosplantor jag någonsin sett (jag trodde billighetsvaruhus typ Bauhaus köpte plantorna odlarna rensade ut som sämsta kvalité men det är nog Lidl som köper dem). Bara 2-3grenar och minimalt rotsystem i en liten kartong.
Jag skulle inte ge så mycket som 20kr för dessa Rosor med tveksam härdighet man får mer för pengarna här i den vanliga trädgårdsbutiken där kan man ju få blantor som är en 4-5ggr större med bra rotsystem, ordentligt härdiga sorter från 60-70kr.
Och Queen Elizabeth kan man ju faktiskt skicka efter från ex. Rosenposten för 30dkr st = ca 40 svenska kronor och därifrån brukar man få rosplantor av bra kvalité. Även hos Hortogreen kan man få stora fina plantor av denna ros för runt 40kr styck (fast bara om man köper 5-pack) så 20kr för en riktigt dålig planta tycker jag är dyrt.
Titta runt vad dem erbjuds på andra håll innan köp, bara för att det är Lidl är det inte billigt, går odlingen dåligt eller växterna dör får man ju ändå hålla på och köpa nya så det kan bli dyrt i längden.
De var billiga, så därför köpte jag dem. Runt 2 euro.. Ungefär 18 kronor då.. JO, jag visste nog att det kan gå hur som hellst med dem, men tänkte pröva. Tyckte inte att det skulle bli någon större ekonomisk katastrof fast de dog ut allihopa..
Här finns nog bättre alternativ om man vill ha fina Rosor och jag köpte riktigt fina i fjol som klarat vintern bra.