Fläder
Hur odlar man fläder? Tar man skott eller finns det frön/kärnor? *förvirrad*
Jag vet inte ens om det är ett träd eller en buske…nybörjare som jag är!

Ingen konstig fråga alls eftersom Fläder betecknas som stor buske eller litet träd.
Om du vill att din buske/träd ska bli rimligt stor inom en inte alltför avlägsen framtid, skulle jag råda dig att köpa en färdig planta på en plantskola. Säkert går det att dra upp från frö om du vill experimentera med det i en kruka inomhus, men det tar tid.
Har själv köpt en fläder för ett antal år sedan. Den växer kraftigt och jag får beskära den titt som tätt för att hålla höjden nere till den höjd jag vill. Min fläder - bilder
Om Fläder i det underbara uppslagsverket på webben - Den Virtuella Floran.

Fläder har jag varit lite sugen på att sätta in i min trädgård men jag bävar lite för att den ska bli på tok för "vild"… Som Christina säger så får man beskära den rätt flitigt för att den inte ska dra iväg alldeles.
Det finns ju även förädlade Sambucus niger sorter som blir ungefär hälften så stora som den vanliga vilda sorten ex. den flikbladiga ´Laciniata´ , den brokbladiga sorten 'Albovariegata' och sorten ´Black Beauty`(med sina mörkt vinröda blad som är nästan svarta och rosa blomklasar) blir bara runt 1,5-3m.
Blommorna och bären på de förädlade varianterna kan användas precis som på den vilda varianten det är ju fortfarande samma art.

Tack för den matnyttiga infon, då kanske inte hoppet är ute för att kunna skörda blommor till egen flädersaft? "Black Beauty" lät ju jätteläcker!
Min mor har en fläder som hon aldrig beskär, den har alltid sett så stor ut som den gör idag. (Konstig mening, hoppas jag gör mig förstådd:) Bor i "nästan zon 5". Man kan ta sticklingar och rota i sandblandad jord, men har inte riktigt koll på när.

Min fläder rände iväg och tog för mycket av utsikten och ljuset på den plats där den står. Men den klarar bra av att jag kapar grenar där det passar mig.
Min mor bor inte så långt från mig och vi har båda samma "problem"- dvs mycket styv lerjord som knappt spaden rår på. Jag överdriver inte! Så att hennes fläder inte växer överdrivet mycket kanske är förståeligt:O)

Min fläder står med fötterna i vatten och trivs nästan för bra. Hoppas att mina dagliljor som jag just ska till att plantera också kommer att uppskatta läget.
Dagliljor! Måste bara berätta att jag köpte ett tiotal (minst) krukor med dagliljor (och några strandiris) i höstas för en tia krukan. (Höstrea) De blev glömda och stod utomhus i sina plastkrukor, ovan mark alltså, och överlevde! (Bor alltså i zon 5, Bergslagen) Skjuter nu nya, fina skott. Jag är klart imponerad!

Äkta fläder (Sambucus nigra) kan vara lite svårodlad i växtzoner över 4-5. Jag har själv planterat (zon 6) dem på lämpliga väl skyddade ställen och där försvann de snart. Men nu har jag några stora buskar som fortfarande står i 5 liters krukor och naturligtvis rotat sig igenom krukorna. Där de växer nu är det ett utsatt läge men de växer så fint ändå. Fläder förökas med sticklingar men kan lättast förökas med avläggare från buskar med lågt växande grenar. (Böj ner en gren och fäst grenen med grövre järntråd och lägg på jord och efter ett år finns det en ny buske. För bästa rotförmåga bör barken skadas vid ett bladvecks undersida.) Naturligt växer fläder vild i bergstrakter eller stenbackar med näringsrik och väldränerad jord. De olika bladvarianterna ger inte så stor skörd som normala sorter. Normalt är avvikande former mera svagväxande och därigenom blir även skörden mindre. Förväxla inte äkta fläder med druvfläder som är giftig. Druvfläder (Sambucus racemosa) blommar tidigare med gulaktiga blommor och ger röda bär. Äkta fläder blommar på sommaren med vita blommor och ger svarta bär. Det finns också några andra ätbara arter av fläder som kan odlas i vårt land.
Vilken bra information, tackar! De mest fantastiska fläderexemplar jag någonsin sett växer på Gotland… Helt enkelt otroligt, de är stora träd!!
Är fläder och hylle samma sak?
"Hittade" fläder i trädgården igår, stammen växer på grannens tomt i häcken men alla grenarna är på vår tomt

Fläder växer som sly i dikene i danmark där jag kommer ifrån. Älskar fläderblomsaft så jag tog förståss några småplantor med mig hit upp till Värmlandsskogen. Det var inte direkt problem med vildväxt! de blev mindre för varje år tills de försvann. Sen flyttade jag til ett annat hus där det fanns en fin fläderbuske och nu lever jag lyckligt och får fläderblomsaft varje sommar.