Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 9656 ggr
Aribigga
11/29/11, 6:33 PM

Svenska päron

Har ett päronträd i trädgården, har dock ingen aning om vad det är för sort. Vilka päronträd kan växa i sverige?

Lite halvsvårt att veta vad det är nu utan blad, men i vår kan man kanske hoppas på att identifiera det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Åsa S
11/29/11, 6:52 PM
#1

Man identifierar päron på frukten så du får vänta till hösten. Det brukar finnas pomologer vid en del aktiviteter på hösten som kan identifiera frukt (du bör ha flera frukter med dig räcker ofta inte med ett)

Vet du på ett ungefär hur gammalt trädet är? Vilken växtzon handlar det om? finns ju mer än några sorter i handeln och sedan finns det ju gamla sorter som inte odlas längre ifall det är ett riktigt gammalt träd.

Bjornen
11/29/11, 10:27 PM
#2

Päron är mycket lättare att sortbestämma än äpplen eftersom det inte finns så många sorter att välja på. Det finns inte heller något större antal av lokala sorter. Jag är dock dålig på päronsorter eftersom mitt klimat är så bistert (zon 6) att endast ett fåtal sorter kan med nöd och näppe överleva hos mig.

Aribigga
11/30/11, 1:02 PM
#3

Så man kan inte se skillnad på päronblommorna? Det är i växtzon 1 om jag inte har helt fel, Skåne i alla fall. Det är inte så stort så jag tror inte det ar så gammalt. Ingen som vet svenska päronsorter? Jag kan bara Clara frijs.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Åsa S
11/30/11, 1:14 PM
#4

Om det är hyfsat ungt lär det vara nån sort som finns i handeln idag och i zon 1 finns det ju fler än en sort.

Här är några som det kan vara

Alexander Lucas

Bonne Louise

Carola

Clapps favorit

Clara Frijs

Coloree de Juliet

Conference

Doyenne du comice

Esperens Herre

Experimentalfältets augustipäron

Filip

Herzogin Elsa

Hovsta

Pierre Corneille

Skånskt socker

Williams

(finns flera som ex. gråpäron men de sätter ofta inte frukt förren det blivit hyfsat stora träd)

Och nej man kan inte identifiera päron på blommorna.

Bjornen
11/30/11, 3:21 PM
#5

Blomningstiden kan ge vissa ledtrådar och i viss mån trädets utseende, men det går inte att sortbest'mma dem utan frukt.

Göteborgs diamant är också vanlig i handeln.

Aribigga
12/1/11, 6:54 AM
#6

Intressant, jag visste inte att conference kunde växa i sverige, kan ju alltid hoppas på det fast jag tror inte det såg några av päronen när vi var här på visning har för mig att de var mer gråa men jag kan ju minnas fel.

Synd jag som trodde mysteriet skulle vara löst till våren, då får jag vänta lite till. Tack för svaren!

Mitt lilla träd är ganska fult beskuret så det tänkte jag med mammas hjälp göra om, när är det optimalast att beskära päron?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Bjornen
12/1/11, 7:20 AM
#7

Päron och äpple kan i princip beskäras året runt. Man bör dock vara försiktig i samband att knopparna vaknar. Under blomning och kartstadiet gör det ont i mig när jag gör beskärningar. För minsta möjliga ny skottbildning är hösten bästa tiden. Mindre träd som riskerar att bli naturligt beskurna (rådjur) bör man vänta till tidig vår. Om trädet är misshandlat tidigare kan det vara en fördel att göra beskärningen på tidig vår så att det kommer många nya skott som kan användas att forma om trädet.

Åsa S
12/1/11, 1:19 PM
#8

Vi har ett Conference i fruktodlingen här på jobbet i zon 2 Stockholm som brukar sätta frukt så i Skåne zon 1 borde det inte vara något problem ha ett sånt med tanke på härdighet

Aribigga
12/1/11, 5:35 PM
#9

Då väntar jag nog med beskärning till våren så det växer ordentligt. Som det är nu är det flera grenar som slutar mitt på eller vad ska säga. Kan ta en bild i helgen då det är ljust.

Tror ni det skulle gilla att få lite urea utstrött runt sig på våren? Eller hästgödsel?

Tja som sagt minns jag inte riktigt frukternas utseende, hade ju varit riktigt trevligt om det var conferance då det är en av mina favoritsorter. Det och Kaiser :D Kan kaiser växa i sverige?

Jag kollade på zonkartan, det borde vara i zon ett möjligtvis på gränsen till zon 2 jag bor, bor ju precis nedanför hallandsåsen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: