Gissa mitt ogräs
En form av revsuga kanske.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Blåsuga Ajuga pyramidalis är det.

Wow dom va ju jättevackra !!!

Du sak inte se dem som ett ogräs, utan som ett vackert inslag i trädgården. Blåsugan är tvåårig tror jag, om man tittar uppifrån ser dom ut som en liten fyrkantig pyramid. Har dom överallt i trädgården i gräsmattans utkanter. Mycket söta.

Blåsuga är n typisk växt för gammal hävdad ängsmark och fäbodar. Rosettbladen övervintrar och ligger så tätt mot marken åt korna inte kommer åt att beta av rosetten. Plantor kan bli mycket gamla och mycket tyder på att plantan kan klara en skoggeneration. Därför skulle plantorna kunna bli mer än hundra år gamla. Blåsuga är inget ogräs utan en vild växt som tyder på att marken har varit i bruk under lång tid.

Vackra. Njut av dom 
Tack #5 för info. Blåsuga var det ja!
Jag ska i fortsättningen se på dem med lite större vördnad. Jag tycker de är roliga, kanske inte just vackra. Det är för mig snarare en mängdfråga. I min 'tuktade vildtomt' är det så att jag får välja vad som ska växa. Det stämmer att rosetten ligger nära marken. Kör man med gräsklipparen så blir de bara toppade.
'klara en skoggeneration' …. Området utanför tomten är skyddsvärt område enligt Skogsstyrelsen, men det var pga mossor och lavar som endast finns på ekar som var över 100 år.