Plantera om..
Hejsan alla trädgårdsentusiaster. Hur är det, kan man gräva upp plantor ur rabatten nu och sätta dem nån annanstans. Har några pioner, aklejor o.dyl som jag vill flytta några meter. Och hur är det med rabatter runt huset. Gör det nåt att växterna står nära husgrunden. Mina pioner står typ 15 cm från. Kan man plantera ut krasse nu? Bara i med fröna i jorden?:) Har inte tänkt på min trädgård på hela vintern och nu vill jag att den ska vara superfin direkt:)))

Allting går att flytta bara man tar upp så stor jordklump att inte rötterna skadas. Vattna rejält före och efter flytt. Och glöm inte att gräva groparna för de nya platserna innan du gräver upp dina plantor. Så de kommer i jorden fort.
Pioner brukar man varna för att flytta, eftersom de tar tid på sig att göra sig hemmastadda. De kan tjura ett år eller två och inte ge några blommor. Kan du inte vänta och njuta av pionernas blomning nu i juni innan du flyttar dem?
Jag har fortfarande frost om nätterna. Gräset är alldeles vitt om jag går upp på natten. Så jag sår min krasse i krukor och sätter ut dem när frostnätterna är över.

Pioner flyttas bäst i augusti och det är viktigt att pioner inte sätts för djupt eftersom då uteblir blomningen. Rötterna ska vara i ytan. Aklejan har en lång pålrot och bör nog krukas in först om de ska flyttas under växtperioden.