Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4045 ggr
Anne
0

Små skalbaggar?

Jag har gjort en fin rabatt med kryddväxter, men den är ack så invaderad av små äckliga skalbaggar av nåt slag. De ser ut lite som platta nyckelpigor, i rött-svart och lite fyrkantiga. Rätt små, 5-7 mm ungefär. Kan jag bli av med dem på något sätt?

Sukram
0

Varför måste du bli av med dem då? Gör de någon skada på dina växter? De gör kanske tvärt om nytta i ditt land om de pollinerar dina växter.

Sen är det svårt att på en beskrivning avgöra om de är skadeinsekter eller ej. En bild hade varit till stor hjälp om du är orolig.

Anne
0

Markus - ja, det är ju inte helt nödvändigt, men jag tycker att de är ganska äckliga. (Det är så många att det "myllrar".) Och inte helt trevligt i kryddörtsrabatten med sånt som ska ätas, tycker jag då… Jag får bege mig ut med kameran.

Christina
0

Ja snälla Anne - ge oss en bild. Och försök spola med slangen så hårt du kan utan att förstöra dina kryddplantor.

Anne
0

Okej, eldlus verkar det vara, om man tittar på bilder. Inte skadedjur anses det, men det är fortfarande ganska otrevligt med så många tillsammans tycker jag.. sägs gilla lindar, men något sådant har vi inte…

Christina
0

Nej inte så trevligt men den lär visst ta och äta av andra insekter. Kanske du har något skadedjursangrepp som den räddad dig från. Om man nu ska tänka positivt…..Skrattande