börjar planera redan nu! ;) *hehe*
ja, jag börjar planera redan nu, och min idé är att till våren/sommaren odla:
knölfänkål
sparris
melon
pumpa
sockerärt
brysselkål
gyllenbär
har ett stort växthus, men bor i kall zon (kiruna) vet inte vad vi har..?
vad skulle mer funka, tror ni?
är det någon av dessa ovan som inte funkar?
det är ganska fuktigt och varmt i växthuset, fick tipset av en kunnig människa att melon trivdes i den miljön.
tomat funkade bra i sommras, men hann inte bli något (drev upp egna plantor, ganska sent dessutom) däremot, squash trivdes väldigt bra! även gurkan, fast fär fuskade jag med sticklingar! ;)
OCH EN FRÅGA TILL! är det för tidigt att köpa frön nu? (till nästa år alltså)

Tänk på att sparris tar minst två år på sig innan du kan börja skörda. Vet inte om man kan ha den i drivhus? Läs på, det kan vara lite knixit att få till den med jord o sånt. Men när man väl fått det att fungera så ska det tydligen vara ganska självgående.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
såg det! :) har skippat sparris, för den har inte en chans att överleva i jorden över vintern här uppe i norr…
ny inköpslista! :)
- kronärtskocka (en sort som skulle vara "klar" första året)
- knölfänkål
- rödbeta
- majrova
- själkselleri
- pumpa
- melon
- sockerärt
andra förslag? vill ha ätbara grejer!
förresten! sötpotatis, gör man på samma sätt med den som "vanlig" potatis?

De där vanliga grejerna som sallat, rädsor, morötter osv. De kan du väl ha på friland?
#3 kan jag säkert, men där får de troligen inte vara ifred speciellt länge…
har tänkt stoppa allt i växthuset, där får de växa obehindrat! ;)
+ att jag tror inte att de hinner växa så långt på friland, troligen för kallt…
tex morötterna på friland här uppe blir väldigt sällan mer än 5-8 cm långa och 1-1,5 cm tjocka som MAX.

I fred för vad?
hundarna…. x)
…som pissar och äter på dem!
Vad för melon ska du odla? :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
#9 sweet granite :)
uppdaterar mig lite :)
- Brytärt, sugar snap
- Majs, painted mountain
- Melon, sweet granite
- Chilipeppar, hot lemon
- Chilipeppar, habanero
- Brysselkål, darkmar 21
- Själkselleri, verde di coste piene d´estate
- Majrova, guldboll
- Knölfänkål, zefa fino
- Kronärtskocka, imperial star
Ni får gärna berätta vad NI har för planer inför -12! :)
Oohh *googlar*
Jag har inte kommit så långt i min planering ännu, förutom krasse och pumpa xD
Majs blir inte det väldigt högt?
lurvponnyn.vimeddjur.se
beror väll på sort, men säkert minst 1,5-2 m :)
#12 fick du några pumpor? :)
#12 alla dessa i #11 finns på runåbergs fröer :)
Chili behöver jag inte odla nästa år då jag dels har torkad röd chili samt chili-löksalt gjort på bland annat de sista gröna frukterna som jag plockade innan jag gjorde mig av med plantorna.
Det är väl ungefär så lång jag kommit hittills i min planering för nästa år.
Hmm. Om jag skulle gå och bläddra i någon frökatalog och/eller i min låda med fröer och drömma lite!? 
#14 Jo kollade på dem såg fina ut, men det är väl något man behöver växthus till antar jag?
Jag ska plantera min sharonkärna nu i helgen och se hur den tar sig, kan bli spännande!
lurvponnyn.vimeddjur.se
#17 exciting! :)
ja, det är otrolgt hur mycket livskraft det finns i ett litet frö! :)
Där ser man, själv brukar jag inte få något planteringssug förrän efter nyåret.

I den lista du har i #11 är det bara brytärt och majrova som fungerar bra på friland i nordligt klimat. Alla de övriga behöver lång eller mycket lång växtperiod för att utvecklas. Chilepeppar och melon endast växthusodling oavsett var du bor och gärna tillskottsvärme nattetid. Kronärtskockan bör sås i januari och är ändå tveksamt om de hinner utvecklas redan första året. Jag har någon gång fått skörd av dem under goda somrar. Den är ju perenn men härdig i zon 0-1 (2). Ev. är kardon något härdigare.

Jag såg att du skrev om att du bodde i Kiruna. Då skulle nog jag bara satsa på ärter och majrova samt ev. majs i växthuset. Kanske brysselkål i växthus. Övriga som dui föreslog är nog olämpliga där du bor. Chilepeppar kanske i växthus och fortsatt odling inomhus. De är ju perenner och kanske kan ge frukter inomhus med tillskottsljus.Gyllenbär kan också odlas inomhus. Rödbeta fungerar bra även i Kiruna.
i växthuset förra sommaren höll temperaturen 20-30 dagtid och nattetid har jag en fläkt som blåser luft mellan plastlagren, så då håller temperaturen 15-20.
är det för kallt för dessa i #11?
det som är bra är ju att vi har sol dygnet runt sommartid! :)

De flesta behöver en lång växtperiod på 6-8 månader och ev. längre. Visst midnattssolen minskar behovet något.
#21 - Jag hade chili ute i år. Soligt läge i zon 1.
ska ju förså allt utom majrovan! i ett utrymme med ett fönster men det kommer behövas mer ljus, vad för ljus? funkar vanligt lysrör?
Bara ljuset är riktat mot växterna borde det ju gå bra med vilket som hellst, se upp med lampor som blir för varma bara. Med riktat menar jag då att ljuset ska hellst gå som en kon ner mot växten så det blir mer koncentrerat.
Lysrör borde fungera så länge det är en bra ramp som reflekterar och riktar ljuset bra.
Glödlampor ger mer värme än ljus.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Vissa växter bl. a. kål utvecklas först när det blir längre nätter och det kan bli det stora problemet. Mina kunskaper om odling i Kiruna är mycket dålig. Försök att prata med de som har provat sig fram tidigare. Se var det finns något växthus och hör efter med dem. Det är onödigt att göra om alla misstag själv.
Berätta gärna sedan om dina resultat.
Jag själv odlar i ett bistert klimat (zon 6) men du har det mycket svårare med risk för nattfroster även under sommaren. Man brukar räkna Kiruna som vid odlingsgränsen. Men gränser är till för att överskridas.
Man bör överväga kostnaderna för odlingen mot resultatet. Experimenterande är alltid roligt men det är bättre att satsa på säkra växter och ta någon ny växt varje år så att åtminstone några lyckas. Allt för många svåra växter samma år kan göra att man tappar intresset. Några växter som växer vild hos dig är kanske också något att odla som t.ex. kvanne och ängssyra.
ja vi har ju zon 8.
ser knappt ett enda växthus i kiruna! :P
squash (stavning?) gick riktigt bra i år, trots att den kom igång väldigt sent! fick stora frukter! ett gäng av dem blev säkert 10 cm i diameter och 30 cm lång.
tomater sådde jag oxå själv och det var oxå väääldigt sent på året, det blev stora växter, och den hann blomma, men inga tomater…
fick dock nån sorts kryp i växthuset och när det ändå var september så tog jag bort allt i stället för att försöka få bort krypen. tyckte som inte att det var någon större idé :P
har faktiskt bilder på växthuset, dock vääldigt dåliga! fotat med jättedålig kamera och i mörker, försökte förbättra dem så gott det gick!
så om någon vill se (det man kan se) så kommer dem här! :)