Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4023 ggr
Körsbär
0

Odla prudnadspumpor

Hej!

Någon här som odlat prudnadspumpor, i så fall; Hur gör man? När sättar man dom? Hur sköter man dom?

Någon som vet var man kan köpa? :)

MVH Astrid

(fel grupp tror jag ;))

Åsa S
0

Fröer kan köpas i närmsta trädgårdsbutik på våren eller så kan man skicka efter på postorder ex. Runåbergs, Impecta

Fröerna sås ca 5v innan utplantering och pumpa gillar inte temperaturer under +15C så ofta kan man inte så förren runt maj. Pumpan behöver massor av plats 1planta kan täcka 10kvm eller mer. Pumpa vill ha massor av vatten och gödning medans de växer, ibland kan man behöva hjälpa till med pollinering men oftast sköter insekterna det jobbet. Frukterna ska sitta kvar på plantan så länge som möjligt in på hösten.

Aribigga
0

Oh, jag ska lätt ha pumpa i mina rabatter sen. Sådana vänliga oranga, är det samma skötselråd på dem? Hade sånna i kruka i fönstret när jag bodde hemma hos mamma. De fick fina oranga blommor men inga frukter.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Åsa S
0

Ja de är samma och de behöver stor kruka säkert runt 30- 50liter ifall man ska få frukter från en sån i krukodling. Bra veta ifall du ska ha den i rabatten pumpor skickar ut 7-15m långa rankor åt alla håll så de kräver ganska stor yta och de villo verkligen ha gödning de gillar faktiskt att odlas direkt i gödselstackar så man behöver ge mycket gödning regelbundet åt dem + hundratals liter vatten.

+Pumpa har skilda han och honblommor det är bara honblommorna som bildar frukt

Aribigga
0

Så om jag sätter en pumpa mitt i min rabatt så kommer jag inte kunna plantera något annat där med andra ord. Fast jag tycker pumpor är fina även om de inte får frukt… Om jag ändå ska plantera om min fikus i vår så kan jag plantera pumpa i den krukan, den är stor nog och hela trädgården behöver inte bli pumpaodling.

Vill de hellst ha mycket sol eller halvskuggigt?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bjornen
0

Komposten är en perfekt plats för vanlig pumpa och de älskar värme och sol, men även halvskugga är möjlig. På skuggigare platser blir skörden oftast lägre och förstås senare. Förutom gödsel vill de ha mycket vatten.

Olika sorter av prydnadspumpa är mera svagväxande och växer inte lika kraftigt och ymnigt.

Körsbär
0

Vi odlade matpumpor i år och tänkte då odla pumpor igen, men inte metpumpor. Dom kommer att vara på en kompost och det kommer att vara halvskuggigt. :)