Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 12047 ggr
cat-malou
2007-05-03 22:39
0

Bambu = ogräs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet hur jag ska kunna bli av med eller i alla fall begränsa detta gissel? Min hyresvärd kallar det för bambu men min mor påstår att det egentligen är något annat. Sprider sig gör det i alla fall, en pytteliten rotbit blir en ny planta.

Har provat ikväll att spruta ogräsättika på det, nån som har erfarenhet av om det överhuvudtaget hjälper mot ogräs?

Bjornen
2007-05-03 23:11
2

Det är troligen jätteslide som härstammar från ön Sachalin och de kan bli upp till 4 meter höga. Alternativt att det är normalformen av parkslide som bara blir omkring 2 meter. Ev. finns det ytterligare arter eller korsningar. Ogräsättika fungerar inte mot jätteslide det påverkar bara bladen som blir fula men inte rotsystemet. Ogräsättika fungerar på fröogräs och unga späda rotogräs. Det är bara att ta bort vartefter med de är snygga som bestånd på rätt plats.

cat-malou
2007-05-03 23:22
0

Det var ju synd, kan ju inte gärna ta till Roundup fast det kanske inte heller hade hjälpt…Ledsen Mer än 2 meter högt blir det i alla fall och blommar med små vita blommor, visst är det ganska snyggt men som sagt, man vill inte ha det överallt…

Diana61
2007-05-04 12:39
2

I Wales har dom ett helsike med dessa (som även kallas fattigmans bambu eller som engelsmännen kallar det Japanese knotweed) som nu har bildat stora "skogar" och slukar område efter område och jag hade den på landet men efter att sett ett program från England om dessa så var det bara att sätta igång att ta bort det. Jag grävde upp hela roten och efter det så var det att plocka alla skott som dök upp överallt. Ett annat sätt som visades på Tv var att kapa av dom och hälla saltvatten direkt ner i rören. Vet ej om det funkar men det är troligt att det gör. Roundup tror jag nog skall fungera eftersom man kan ta död på träd med det genom att slå in en RoundUp plugg. Så prova det du tycker jag.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

navarro
2007-05-04 18:03
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skickar en bild pa min bambu, forst var det en sorts rolig krokig dekoration. Nu har den borjat vaxa och jag har inte mage att slanga den!

navarro
2007-05-04 18:10
0

det blev fel bild och tyvarr far jag inte in den andra.

Åsa S
2007-05-04 18:24
0

Rolig krokig bambu som varit dekoration, jag gissar det är den där bambudracenan som säljs överallt, detta är inte någon bambu även om den kallas Lucky bamboo.