Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2441 ggr
Ahnna
2007-04-23 12:38
0

Så grönsaker nu?

En till fråga från mig; kan man så sina grönsaker ute nu, fast det är frost på nätterna? Jag har inte sått grönsaker sen jag var barn, så sorry om frågan är lite dum… Generad Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-23 12:50
0

Persilja, palsternacka, morot, svartrot, havrerot kan sås redan på hösten. Sallat, rädisa, kålrot, spenat, ärter, dill och en del andra kryddväxter kan sås tidigt. Spenat och dill kan dock bli frostskadade vid några minusgrader. Rödbetor, mangold och lök sås inte för tidigt för att undvika risk för stocklöpare. Bönor sås lämpligen i början av juli.

Denna kommentar har tagits bort.
Ahnna
2007-04-24 13:19
0

Jag ska bara så persilja, sallat och morötter av oliak slag, så de kanske kan puttas ner i jorden redan nu?

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-24 23:04
0

Persilja är bra att så tidigt eftersom den gror långsamt och vid tidig sådd är jorden fuktigare. Men på tyngre jordar ska man vara försiktig så att det inte blir för hårt så att de inte kan växa.

Christina
2007-04-25 00:49
0

Persilja och gräslök har jag kvar i landet sedan förra året och kan redan nu plocka litet till maten. Men min jord är så hård och iskall att jag väntar med sådden nån vecka till. Förresten har jag inte hunnit göra i ordning. En del ogräs som fröat av sig måste rensas bort.

Ahnna
2007-04-25 11:18
0

Jag gjorde en helt ny rabatt för ett par veckor sen, murade upp en liten mur med natursten och fyllde med hästgödsel och plantjord. Den har inte ens frusit när det varit frost på natten, troligen tack vare gödslet i botten. Jag tog mod till mig igår och sådde mina grönsaker där, men jag fick en hel del fröer över (trots att jag slösade ordentligt) så jag sår lite igen om ett par veckor, tänkte jag.

Jag var alledeles för ambitiös och la fröerna i mönster och hade mig, och så när jag skulle vattna alltihopa så lossnade munstycket på vattenkannan, så att det kom för mycket vatten på en gång, så nu har jag ingen aning om hur fröerna ligger. Fundersam Det lär väl märkas när de gror om inte annat.

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-04-25 12:06
0

Det är alltid bättre att så i rader så kan man hacka mellan raderna.

Ahnna
2007-05-03 12:56
0

Vill bara flika in att de börjar komma nu, grönsakerna. Framför allt salladen. Jag har redan kunnat börja gallra.

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-05-03 20:44
0

Roligt att höra. Jag har bara sått dillen ännu. Frost varje natt hos mig.