Ovälkomna besökare

Tio minuter senare gick jag in i köket för att fylla på kaffemuggen och då upptäckte att de helt sonika flyttat sig till terrassidan. Det är INTE roligt - räknade till tio stycken och de betade vidare och sprang inte ens. Gick lååååååångsamt därifrån när jag kom ut.

Det är inte rådjur utan dovhjortar. Till skillnad från rådjuren lever de i flock, vilket gör att de kan bli ännu besvärligare i trädgården.
Olle

Uschianamej - och flocken som är så stor. Vad sjutton ska jag göra?
Låt dom vara

Men de äter ALLT! De är inte sparsmakade. Och dessutom är de inplanterade här i smyg av jägare.

Har tidigare funderat över att sätta upp stängsel, eftersom de förbaskade jägarna också planterat in vildsvin på ön. Men det betyder en halv kilometer stängsel. Mycket jobb och pengar.
Nej, sådana hade jag inte heller velat ha i min trädgård. Har aldrig hört nåt bra knep på att få bort vilt ur trädgården, tror inte att ett staket gör så himla mycket då de kan ta sig över.
Har sett rätt många som hänger CD-skivor i träd och runt rabatter ute på öarna häromkring, vet inte om det verkligen hjälper men eftersom de får hänga kvar så måste det ju hjälpa litet, det är ju inte speciellt snyggt dock :(
Vi har en del problem med kaniner vi, hela trädgården full om nätterna. Eller ja, de är inget problem nu men kan bli om de börjar bygga bon. De snaskar bara i sig fallen frukt, inget man direkt behöver klaga över.

Vildkaniner? Eller förvildade kaniner? Ja de förökar sig ju som kaniner, så de är inte så kul heller. Finns det inte risk för att de äter av unga plantor och knoppar?
Skulle just till att testa rådet om CD-skivor när maken kom springade och sa att de där ville han ha kvar :( Får leta nya.
Fast det ser ju så fint ut på bilderna med de betande hjortarna. Jag skulle vara jätteglad om jag hade den utsikten utanför köksfönstret på morgonen. Helt underbar! Den ser ut som ett såntdär idylliskt gammeldags papperstryck som man hade på stugväggarna förr. Ni vet, såna där som det brukade vara hölass och betande kor och små barn i kortbyxor på.

Jag vet. De är gulliga och på många sätt känns det också som en gåva med alla djuren i naturen. Men det är det där med mina växter…… Och att jägarnas intressen ska råda. Det är fusk att smussa över dovhjortar hit till Ön som också har en flora av orkidéer som man reser långväga hit för att titta på.
Nu går grågåsen och och rycker upp nysått gräs i skymningen. Förta året tror jag som vi har ett par som bestämt sig för att sätta bo hos oss. Jaja, gräset räcker till och blir över.
Så vackra de är men jag förstår ditt problem Christina.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Om de äter upp min dillpion som står mitt i den rabatt där de är på bild nr 2, så blir jag INTE glad.
Jösses ! vad hände här??
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det blev visst lite tjatigt? Tyckte inte ens att jag hade något problem med publiceringen. Ni vet ibland klickar man otåligt en extra gång för att det är segt. Något måste ha låst sig. Hos mig eller hos iFokus….
många inägg!
Helena

Sätter mig och klickar på 'ta bort'. Så därja - nu blir det ett glapp i numreringen av kommentarerna. Men det beror på att mina inlägg 13-32 är kopior av #12. Antagligen låste sig min dator. Jag har tvättat tangentbordet idag och det blev lite konstigt och trögt och fastnade nog på publiceringsknappen. Blir nog bättre när det torkar.

Man behöver inte bo i skärgården för att ha problem med klövdjurens framfart. I den stockholmsydvästlågstatusytterstadsdel där vi bor är rådjuren frekventa besökare. Bäst att titta på växterna så snart de kommit upp, nästa dag kan de vara borta. Närheten till den stora skogen gör att rådjuren kan dyka upp och försvinna närsomhelst. Häromdagen kom en rådjursfamilj om tre individer in på tomten och hustrun rusade ut i akt och mening att mota bort dem. De ställde sig att titta på henne och rörde sig inte förrän hon var så nära att hon kunnat vidröra en av dem. Då sprang plötsligt en av dem iväg, hoppade ned från tomten och ut på gatan. Den annalkande bilen tvärnitade, ingenting hände gudskelov. Konstigt nog har vi aldrig haft någon viltolycka på gatan, men det kommer nog. Har provat CD-skivor och något illaluktande preparat som smörjs på pinnar, men vet inte om det hjälper så mycket. Har hört att det är rävskabben för några år sedan som ökade på rådjursstammen. De rådjurskid som brukade ätas upp av rävarna fick vara ifred då rävarna dog av skabben. Beträffande stängsel måste de nog vara höga för att stoppa rådjur och förmodligen gäller samma för dovhjortar. "Våra" rådjur hoppar utan vidare över vår häck och grannens Gunnebo-stängsel.

Förstår det där med trafikfaran. Det är inte bra - en vacker dag händer det en riktig olycka. Lite märkligt att det inom planlagda områden inte tas på allvar.
Har hört nån säga att de följer revir och skyr urin doft oavsett art. Alltså lär man kunna gå ut och pinka in tomten som sin. Be maken pinka *ler* på utvalda stammar eller buskar. Det behövs 'fylla på' rätt ofta men kanske värt att prova??
/Lillianna
~ Lillianna ~

#40 Satte det i system förra sommaren, men tydligen har vi ine varit flitiga nog i vår - ännu. Får sätta igång igen.

Min mamma samlar hår från frisören. Av det gör hon bollar hon stoppar i gamla nylonstrumpor och sätter ut på pinnar i rabatterna. Det ser ïnte kul ut, men hon påstår det fungerar. Bollarna måste bytas ut med jämna mellanrum eftersom människolukten försvinner…
Själv bor vi i utkanten av ett villaområde - i kanten av en skog. Där bor det älgar och rådjur. Tidigare har vi inte haft problem med djur i trädgården, men nu har de börjat bygga både hus och väg i skogen och djuren trycks ner åt vårt håll. Det medför att vi numera har regelbundna besök i vår trädgård. Det värsta var nog i höstas när en älgko och hennes 2 kalvar mumsade i sig mitt äppelträd och mitt plommonträd. Jag hade inte hunnit plocka av frukten heller….. Träden är helt skamklippta och ser inte kloka ut. Hoppas de kommer sig..
Jag har också ofta förekommande besök av rådjur, jag strör ut blodmjöl som håller dem borta. Måste visserligen ut o pudra varje gång det regnat men det har ju inte varit så många gånger hittils den här våren.

Blodmjöl fungerar som avskräckningsmedel mot diverse vilda djur. Men blodmjöl är ett ganska starkt gödselmedel och blir det för mycket finns det risk att växterna dör istället.
japp, därför pudrar man bara försiktigt.

Köpte en burk blodmjöl ffg och tänker strö det försiktigt tvärs över vissa stigar.

Christina lösningen heter hund skaffa en jycke som får jaga bort alla hjortar och den lär ju jaga bort kanadgässen oxå ifall dom slår sig ned och om du skulle ha en som jag har (huskie blandras) så tar den även sorkarna :-) Fast kan ju bli problem när dom vill jaga allt
Men en hund skulle ledigt hålla betande djur borta men du kan ju oxå ha en rörelsesensor kopplad till någon form av larm tex en siren fast risken är ju att man själv får hjärtsnurp av misstag :-)istället för siren kan man ju ha inspelat hundskall ?
Att stängla in är ju dyrt ett billigare alternativ är ju el tråd eller bli yrkesnaturfotograf då sticker dom bums :-)
mvh/bjorsa

Vår snälle bofasta granne som lagar vår flakmoppe och alla andra motorer med jämna mellanrum har en stor schäfer som blivit god vän med rådjur och hjortar. Så det kan bli.
Vi har numera sångsvanar som häckar och de driver effektivt bort kanadagässen och även grågås och andra fredliga sjöfåglar. De är ytterst osällskapliga och slåss med allt som rör sig. Saknar lite vårt gamla knölsvanspar även om de inte hade så snygga manér när de kom upp ur vattnet för att tigga mat.
Att bli yrkesnaturfotograf - kanske det är en idé?

#48 Jag har funderat på just den principen när de gäller blåst för alltid när jag skall på med min plast på växthuset så börjar de å blåsa men om jag skaffar ett vindkraftverk då kommer de att bli kav lugnt här å aldrig mer blåsa :-)
Annars är de nog bra att jaga dom med just kameran för om inte annat så får du en massa bra bilder på hjortar å vildsvin å de e ju inte fel :-)
Schäfer som e polare med hjortar å rådjur hmm är de edens lustgård :-)
mvh/bjorsa

Ja - det låter nästan för gulligt för att vara sant. Såg någon mer än jag förresten Mitt i naturen igår - med keliga hjortar?