Kan detta vara Rosenmandel?
Jag var ute och promenerade i grannområdet igår och gick förbi det här trädet. Det är helt underbart vackert, med alldeles rosa skyar av blommor. Jag har sett de här träden på håll innan men först igår fick jag tillfälle att titta närmre på det. Och nu vill jag ha ett alldeles eget, men innan undrar jag hur stort det här trädet blir och om det är något speciellt jag ska tänka på.
Först en bild på trädet på lite avstånd.

Och så en bild på trädet där man ser de rosa skyarna…

Det är alldeles för stort att vara rosenmandel (Prunus triloba) som är en buske eller litet träd. Det är istället troligen någon sort av japanskt körsbär (Prunus x serratulata). Det är komplicrade korsningar och en sort som kan passa och finns i handeln är "Kanzan".

Jaha.. Jag sökte lite på nätet och tyckte inte heller det rimmade riktigt med storleken… Men då är det väl bara att ge sig ut på jakt…. Tack för svaret!

Jag har en rosenmandel och den är ca 2 meter hög. Den är på gång nu. Den här bilden är från förra året. Den är otroligt vacker när den blommar, men det är en kort tid. Dessutom är det den buske som blommar först på våren och det är en speciell känsla. Resten av året är den inte vacker! Man kan sätta ihop den med andra buskar som blommar senare så syns inte fulheten.

Rosenmandel var förr ganska populär, men ofta var den ympade och förr eller senare gick den äkta varan ut som min har gjort. För bästa resultat ska den beskäras hårt efter blomningen. Den är inte heller så härdig men japanska körsbär ska vara ännu mindre härdiga.