Sköna maj välkommen
Maj kallades förr i världen 'blomstermånaden', utom i norra delarna av Sverige där den kallades 'lövmånaden'.
Det är väldigt roligt tycker jag att vi här på sajten är spridda över hela landet och finns i olika växtzoner. Det ger mig en tjuvstart på våren att se bilder från er i Skåne t ex. Och eftersom jag nominellt finns i zon 3, men har kallfuktiga områden inom min trädgård som jag tycker mer liknar zon 5. vill jag på flera ställen dra nytta av erfarenheter från vad som trivs i högre zoner.
Inne på min bakgård i stan har träden varit helt gröna ett par veckor, men när jag kom ut till skärgården igen så är björkarnas blad bara små musöron. Så det är rätt kraftiga variationer inom en timmes resväg.

Det kan vara kraftiga skillnader på närmare håll också. Mina grannar har ett gäng björkar som står mot öster, med barrskog både mot öster och söder, och de har ordentligt gröna blad nu. Men mina björkar, som står mot väster (bara 60-70 m från grannarnas) med barrskog mot väster och söder, de har knappt börjat knoppa sig, förutom i toppen, dit solen når från söder.
Löjligt va?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Två björkar som står bredvid varandra kan det skilja mer än en vecka när bladen utvecklas. Det beror dels genom att det finns två arter av björkar glasbjörk och vårtbjörk som korsar sig hur som helst. Normalt bildar vårtbjörken löv tidigare än glasbjörken som delvis beror på deras särskilda önskemål på växtplats. En annan orsak är också genetisk variation och t.ex. ornäsbjörken grönskar tidigare än hängbjörken som är deras ursprungliga varianter av vårtbjörk. Motsvarande skillnad sker också på hösten men då är variationerna ännu större.

Vi har sparat ett antal stora björkar i vårt fuktområde. De är inte särskilt vackra - barken är rätt mörkfläckig och träden lite sneda. Hoppas de blir finare nu när vi gallrat ur ordentligt.

Vill bara berätta att när vi åkte en tur ner till Malmö idag, så såg jag att björkarna snart är fullövade redan Det är inte vanligt att det är så vid 1 maj ens här i södra Skåne.
Dessutom är det himmelskt vackert med alla vildkörbären, som blommar överallt nu. Även häggarna har börjat slå ut.
Här uppe i Vasatrakten har vi inga löv ännu, men syrenen har stora bladknoppar. Kommer bara värmen så slår de ut när som helst.
Börjar tidigt frossa i frökataloger, vill ha allt! Måste dock hejda mig lite eftersom jag har begränsad yta. Har vad jag kallar…en latmansodling (pallkragar). Det har ju varit ett antal dagar i april med varmt väder, det är så svårt att hejda sig och inte sätta igång för tidigt. Det kommer ju alltid ett bakslag. Vi får se hur maj utvecklar sig…
Björkarna har börjat spricka ut ordentligt här nu i Grillby utanför Enköping och de ser så skira ut nu.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Min enorma björk är rätt utslagen, tidigt, men å andra sidan så bär syrenen oxå knoppar, OCH det är tidigt… Vågar nästan inte säga det men jag skulle bra gärna vilja ha ett par dagars regn nu… Det är så torrt så det knastrar i trädgården. Samtidigt så är det ju härligt med solen.

Längtar också efter regn nu. Har gått runt med vattenslangen till de mest utsatta ställena, men det känns så knasigt att gå och vattna och frysa samtidigt ;)
Här är 95% av träden utslagna och resten har stora knoppar:) zon 3, Skaraborg