Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3613 ggr
Cyriel
2011-10-23 12:32
0

Doftschersmin

Jag har en gammal doftschersmin, som var stor redan 1963, då jag blev ägare till den. Den är ca 4 meter hög, alldeles för omfångsrik, underbart vacker när den blommar, men fruktansvärt ful på vintern. Jag vill skära ner den radikalt nu för att sedan kunna ansa den så den i fortsättningen inte blir så pinnig och kal nedtill. Jag vet att den inte kommer att blomma nästa år, om den beskärs vid den här tiden men…

Min fråga är:

Hur nära marken kan jag skära ner den och ändå få den att överleva?

Bjornen
2011-10-23 19:38
0

I princip vid markytan. Men det kanske kan sparas några grenar, vilket gör att den blommar snabbare.

Lill-Kisse
2011-10-23 20:29
0

Det här känner jag igen. Jag har förnyat en doftschersmin successivt under flera år och den har blivit jättefin nu. Blommat har den gjort fint och rikligt varje år.

Vad du än gör, så såga inte av grenarna en liten bit upp eller (ve och fasa) på mitten. Se efter vilka grenar som är äldst och mest förgrenade. Såga av dem så långt ned som möjligt. En och annan vid sidan får stryka med på grund av trängseln. Unga, raka fina grenar sparar du. Sedan sågar du av den äldsta och fulaste varje år efter blomningen. Då hålls busken fin och skjuter nya skott nedifrån.

Cyriel
2011-10-24 11:35
0

Tack, tack för svaren! Nu kan jag ta mig an uppgiften med friskt mod!