Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5005 ggr
Ticka
2007-05-01 14:29
0

Vårdträd.

Jag letar efter information om vårdträd och vårdträdshistorier.

Har ni ett vårdträd? Dela gärna med er av trädet historia, trädet art, sort ursprung och eventuell beskärning samt var i landet trädet står.

Tex. Jag uppvuxen på en gård i Sörmland, gårdens vårdträd var en lönn. Trädet planterades när huset byggdes om ca 1930- talet och var troligen en födelsedags present till min farfarsfar. I trädet fanns ett naturlig gömma, där vi barn samlade skatter.

Christina
2007-05-01 17:46
0

Nja - min historia är inte så kul. Vi planterade ett äppelträd när vår andre son föddes 1974. Men p g a av härjningar av rådjur, älgar som flitigt toppat trädet,  harar som ätit barken och sorkar som ätit rötterna har det inte vuxit särskilt mycket. Så det är smått genant att berätta att det där trädet är mer än trettio år gammalt.

elenor
2007-05-01 18:06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På vår gård finns ett underbart vårdträd. Det är en lönn där kronan nästan är rund som en boll och diametern på kronan är ungefär 17 meter. Eftersom vi inte bott här så länge och aldrig träffat tidigare ägare, som avled utan nära släktingar, så vet vi tyvärr inget om historien, men möjligen planterades det när tidigare ägare flyttade hit omkring 1930. På en litet otydlig vinterbild i "Svenska gods och gårdar", från 1944, syns den inte tydligt alls, utan kan bara ha varit ett mindre träd.

Christina
2007-05-01 18:21
0

Ja se det var något annat det.

Ticka
2007-05-01 19:27
0

#1 Tragiskt. Jag vet hur det är, i bland undrar jag inte råkat ur för rådjurs mobbning. De har till och ned fejat hornen på min lilla äppel ymp. De är ändå höjden. Så nu har jag provat något nytt. Min fars gamla herrparfym. Funkar jättebra mot rådjur, harar och bäver. Fast till bävern blandade jag ihop en hisklig dekokt av herrparfym, härsken olivolja och chilipeppar. Sen smorde jag in nedre delen av stammen på mitt favorit träd vid ån. De funkade fin fint. Men de låter nog inte riktigt klokt. :)

Jag är jättetacksam för alla fina historier, bilder och lokaliseringar. Toppen tack!

Hoppas nu att det dyker upp fler vårdträd med historier.

#2 de var ett väligt vackert träd.

Bjornen
2007-05-01 22:03
0

I min skrift om gamla odlade växter behandlar jag följande vårdträd lönn, alm, ask, björk, ek, lind, rönn, tall, lärk, sälg. En del har några hundra år på nacken. Vårdträdens historia går tillbaks till åtminstone hednisk tid. I Tacitius reseberättelse runt Kristi födelse beskriver han granen som blotträd i Uppsala.   

Jah har alltför många historier om vårdträd på olika platser från Dalarna och norrut. Några hundra berättelser har jag nog om jag samlar ihop allt material om vårdträd.