Dahlior
Jag har övervintrat mina dahliaknölar svalt och torrt. Dom har legat i pappkartonger med träull runt. Nu har jag satt ut dom i kartongerna i drivhuset och täcker dom på natten med fiberduk. Kan det bli för torrt? Skall jag vattna på dom? Eller hur gör jag?

Naturligtvis måste de vattnas och lägg jord på rötterna. De får inte lagras för torrt heller utan oftast är det bäst om de får ha jord kvar på rötterna även under vintern eftersom våra utrymmen nuförtiden ofta är för torra.
Plantera dem snarast i krukor och vattna normalt så kommer de att börja växa i växthuset. Se bara till att de inte fryser för de tål ingen minusgrad alls.
ska du ha dom i marken ? såfall kan du plantera knölarna på friland nu . annars ha dom i växthuset och ge nyjord och vattna som kickboard skrev plus kan du näringsvattna dom med och skydda om det går under 0c

#3 Gammal lärare vill gärna undervisa….
Snabbkoden för grader är Alt+248. När man släpper upp tangenterna kommer gradsymbolen.
Det beror på vilken växtzon man befinner sig i. Häruppe kan jag inte plantera ut dahlior ännu, då jorden inte rett sig ordentligt. Frostrisken är därtill ännu stor då vi i går natt hade till och med minus 7 grader. Ovanligt kallt för årstiden.
Tack för alla tips ang. mina dahlior. Jag skall plantera ut mina dahliaknölar på friland till helgen, vattna och lägga över fiberduk så kommer dom sig nog. Skall tänka på att inte lagra dom för torrt till vintern.
jag planterade mina dahlior och det blev ca -4c -5c och den knölen lever . jorden skyddar mot frost . tror inte det blir nån tjäle nu . men bor man för långt upp norrut så kan amn ju vänta