Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1313 ggr
elenor
0

Gissning igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild på min växt, som inte odlas så ofta. Däremot är det vanligare att en släkting odlas, trots att den inte är lika vacker. Växten bildar en knölrot.

Vad är det för växt?

Christina
0

Kan det möjligen vara en Rosenrot?

Bjornen
0

Det är en rosenrot. Finast av de arter jag har är  röd rosenrot, men släktet omfattar omkring 50 arter. Det finns några Seduma-arter som också liknar rosenrot.

elenor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst har ni rätt - det är Röd Rosenrot, Rhodiola kirilowii.

Knölen köpte jag ursprungligen hos den kände trädgårdsmästaren Evert Nilsson i Ås, Jämtland. Han lever inte längre, men jag är glad över att jag fick besöka hans odlingar några gånger i min ungdom. Tyvärr var jag alltför stor amatör och nybörjare för att tillräckligt uppskatta denna värdefulla källa!

På den här bilden syns en av mina plantor bakom tulpaner i samma färgskala.

Rosenroten vill nästan förväxa sig här nere i Skåne. Den blev en vackrare planta i Jämtland.

Bjornen
0

Min röda rosenrot härstammar från nordligaste Finland och det påstås att den ska växa vild där.

Christina
0

Alltså är den härdig. Vad kräver den för jordmån? Sol - skugga - fukt?

elenor
0

Har haft mina plantor i sol och halvskugga och rätt så torrt både här i Skåne och när jag bodde i Jämtland. Här är sandjord, på Frösön var det betonglik lera, så de klarar sig nog bra i de flesta jordar. Fast det är ju en alpin växt, så den vill säkert gärna ha mineralrik jord.

Christina
0

Jag har mycket kalk i jorden. Det kanske rosenrot skulle gilla?