Saint Paulia
Saint paulian är en växt som jag är väldigt faschinerad av. I september förra året var jag hos min farmor. Hon hade 12 st.pauliablad i ett glas vatten. Det var rötter på dem med. Jag frågade om jag kunde få ett par blad, och jag fick alla 12. Då blev jag glad. Jag planterade alla i en och samma kruka, väldigt stor förstås. 2 blad tynade sakta bort men de andra 10 rotade sig snabbt och fick små blad vid jordytan. Då planterade jag om dem. Den plantan som växte snabbast och var kraftigast gav jag till min farmor i November som tack för bladen jag fick. Den har nyligen blommat med rosa blommor. Nu för ett par veckor sedan så gav jag henne en till planta, denna med mörkare blad. Nästan lite "taggiga" kanter på bladen. 8 har jag själv kvar, en av dem har minst 5 knoppar varav 1 är sprickfärdig. En av dem mista plantorna har också knoppar och den näst största har precis börjat få små knoppar.
Jag funderar på att ha en liten "uppfödning" av saint paulior. Jag vill gärna köpa ett par ovanligare sorter med dubbla blommor tex. Men de är säkert mkt känsligare äv den "vanliga" sorten. Så brukar det vara med dem blommor som är lite finare.
Mvh//Carro

Saint paulia nr 8 har visst rymt.. Nej, men men jag hittar den nog… Det är nog jag som ställt den någon annanstans i min förvirring;)
Dessa är rätt trevliga tycker jag och det finns en vinröd härlig sort och en dom är blå med lila kanter eller om det var rändet och den var nog dessutom lite krusig. Himla vacker. Jag har tre olika hemma men de är de vanliga blålila och en rosa och en som är vit/lila.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#10 Dem ska jag prova nån gång. Finns dem att köpa i vanliga affärer? Och vad kostar en saint paulia? Har aldrig köpt nån, alla jag har är uppfödda hos mig. Utom en som är mammas. Den fick hon i födelsedagspresent för några år sedan.
Kramar//Carro
Jag har en massa olika sorter, jag brukar shoppa små plantor och bladsticklingar hos saintpauliasällskapet på trädgårdsmässan i Älvsjö varje vår, där kan man hitta roligare sorter än de man hittar i den vanliga blomsteraffären.
Det finns ju ganska många saintpauliasorter i odling, det finns ju runt 40 000 olika sorter, själv har jag även en hel del olika vildarter som då inte räknas till de 40 000, för vildarter brukar inte uppförökas av yrkesodlarna.
Du verkar ha tumme med Saint Paulior, som har fått så fin växt på dem!
Jag gillar hängvarianterna, just nu blommar ett par rosa jättefint. Saknar en sort som heter "Lilla blåklockan" som jag letat efter på mässor i flera år- den är alltid slut när jag hinner dit! Däremot har jag en annan liten sort som heter "Aprilsnö" som blommar just nu med vita, små dubbla blommor. En heter "Irish Maiden" och har jätteblad och stora blommor, minns ej om den är vitgrön elller vitrosa för jag har två bautasorter- den andra heter något med "Sailor…" eller "Sailing…" eller något dylikt. *s* Är det någon som har "Lilla Blåklockan" så byter jag gärna några blad… *tralala*

#12 Vart ligger Älvsjö? Hoppas att det ligger i Småland:) Dit skulle jag vilja åka någon gång och titta på alla sorter dem har. Låter ju jättespännande!
Mvh//Carro
Älvsjö ligger i Stockholm och varje vår är det sveriges största trädgårdsmässa där, jag brukar kunna stanna en hel dag på den, och man lyckas ändå missa en massa som man inte hinner titta på.

Jag infogar en del av en artiklel som mycket kortfattat beskriver saintpaulia. Ännu har jag inte skrivit någon artikl som bara handlar om saintpaulia.
Saintpaulian hette usambaraviol när de kom till vårt land eftersom den upptäcktes i Usambarabergen i Kenya på 1890-talet. Den ursprungliga färgen är mörkblå, men numera finns de i en mängd olika färgnyanser med enkla eller dubbla blommor och mer eller mindre krusiga blad. Den vita saintpaulian har oftast en fin nästan självlysande färg på blommorna. Rena färger på blommorna passar bra tillsammans med det fina bladverket. Men en vit blomma behöver någon fin komplementfärg och då finns det en underbar kombination med den gammaldags mörkblåa saintpaulian. Kanske två blå till en vit blir en fin färgklick och saintpaulian är en blomma som trivs även under den bleka vinterns dåliga ljus.
#11 Dom fanns på handelsträdgården jag praktiserade på förra våren så jag antar att dom finns lite var stans.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4