odlingslådor
Har fått fatt på ett par pallkragar som jag tänkte använda till odlingslådor…
1. Såg på TV för ett par år sedan att de gjorde någon form av varmbädd(?) m h a hästgödsel, soterad, rena bollar alltså, i botten och sedan fyllde på med matjord(?). Kommer jag ihåg rätt?? Eller ska jag ut och gräva i gödselstacken, har ju egna hästar och en välbrunnen stack, och använda det istället? Men det är ju redan färdigbrunnet så då blir det ju ingen värme underifrån? Däremot bra som gödsel i landet?? med morötter, njää, låter väl inget bra! Täckas med plast?
2. Markduk under, då behöver jag väl inte gräva bort gräset under
där lådorna ska stå. Latmasken har talat!! Nävars, bara en mamma under tidspress…
3. En eller två på höjden? Har tänkt börja i liten skala, lite morötter, dill, sallad, några plantor smultron eller jordgubbar, ev om plats finns en och annan potatis.
Som sagt var nybörjaren i farten igen…

Började skriva på ett svar men så hittade jag den här svt-länken som ger uförlig info och bilder dessutom. Kanske var det samma som du såg?
Klart du ha markduk under! Man ska göra på det sätt som är enklast. Glöm bara inte att lägga ut den bit utanför pallkragen, så att ogräset int får en chans smyga sig in i kanterna.
Två på höjden ska du nog ha om du odlar rotfrukter.
Tack för tipset!
Men gödlet då? Kan jag använda det som vi har? ko som häst??
Blev avbruten av dottern som spillde ut X antal dl mjölk på köksgolvet…
Jag menar välbrunnet hästgödsel är ju enormt kletigt, hur är kogödsel om man nu kan plantera direkt i det enligt artikeln?

Om gödslet är kletigt bör det nog blandas upp rätt ordentligt med jord. Rotfrukterna blir vattniga och tar smak av för stark gödsel.
Tack länker, där fick jag ett bra tips, har precis undrar hur man gör.
…om gödslet är kletigt så är det inte färdigbrunnet ännu, gräv djupare m.a.o:)

Hittade den här snygga kragen på Willab. Den i bakgrunden är grannens.. Detta är min "before" bild på min odlarhörna som jag håller på för fullt med!! Jag bottnade kragen med markduk, sen fyllde jag på kompost i botten, sen plantjord. Har satt rosmarin, citrontimjan, morot, ruccola & isbergssallad, dill, persilja & gräslök. Den rymmde mer än vad jag trodde!!
Upp-puttad och återigen aktuell tråd
Kan rapportera från mina lådors skörd -06; Det blev 3 lådor med markduk. Endast en krage/låda på höjden. En låda med smultron och jodgubbar. En med morötter, med konstig böj i änden på
, samt grekisk oregano och citronmeliss. En med rabarber och squash. Allt blev jättelyckat. Som jord använde jag en laddning "5 för 100kr" på plantagen. Köpte även markväven där. Den är jag dock lite skeptisk till. Iår har kvickroten letat sig igenom väven! Trodde den skulle hålla undan sådant, men, men ett stå här och där får jag väl beska med.
I år blir det ytterligare en låda, två kragar på den dock, att sätta lite färskpotatis i. När ska den sättas förresten?? Morötterna var en succe hos barnen förra året, de kunde plocka av dem till i oktober! Så det fortsätter vi med, även här två kragar på den lådan.

Marktäckväv finns eller kanske fanns i två kvaliteter. Den billigaste är inte lika bra som den dyrare som jag vet inte om numera finns i handeln. Grönsaker med lite kraftigare rotsystem såsom rotfrukter och rabarber bör ha åtminstone två pallkragars höjd. Bästa jorden är egen kompost som blandas med gödslad och kalkad torv som inte behöver gödslas ytterligare. Vid användning flera bör inköpt jord blandas med gödslad torv och gärna lite sand.
Som varmbänk behövs färsk gödsel, men nu är ju inte varmbänkar riktigt aktuellt.