Täckande växter, behöver hjälp
Har en rabatt som är i halvskugga med en stor syrén i och en nyplanterad liten buske. Resten är bara jord. Det ser urtråkigt ut. Rabatten är väl ca 2,5 m lång och 2 m bred. Trädgårdsbudgeten är tyvärr inte jättestor just nu (en månad med alltför många räkningar tyvärr) så har ni något billigt alternativ på någon växt som sprider ut sig och täcker jorden?
Vanliga revande smultron fungerar utmärkt som marktäckare och de har litet rotsystem så de konkurrerar mycket lite med buskarna. Smultron sätter något färre bär i halvskugga än i sol men bladen är fina och de täcker marken bra och de går hyfsat lätt att rensa bort ifall man vill plantera annat.

Ja det kanske kan vara något
Skulle oxå vara trevligt att ha något som blommar under sommaren. Så det blir lite färgglatt! Jag tar gärna emot flera tips, kan vara bra att ha lite att välja på.
Jag älskar nävor av alla möjliga sorter… Finns både väldigt låga och närmare metern höga och man kan få blomning under lång tid. Är inte duktig på namnsorter, men en låg rosa/cerise sort är Ballerina. Hos mig sprider den sig inte alls. Däremot sprider sig den dubbla praktnävan jättemycket, vilket jag enbart ser som positivt:)
Annat du kan ha under buskarna är kantnepeta, praktbetonika, jättedaggkåpa. Svärmor har en gul Nunneört (ca 15-20 cm hög)som blommar hela sommaren, den rosa som växer hos mig blommar en kortare tid. Läste i sista Allt om Trädgård en del om prydnadsgräs, och det fanns fina bilder på gräs i kombination med perenner i rabatter som var jättefina. Andra förslag är praktveronika, myskmadra, och astilbe (finns många olika sorter) och hosta/funkia (bläddra ner en bit på sidan)

Jag älskar också nävor. De kanske inte är helt billiga i inköp men de växer fort och går redan nästa år att dela på. Om du har någon i omgivningen som har, kanska du kan få en planta?
Så kan du ha större ytan täckt med smultron i år och sedan byta mot nävor.

Närmast syren är det svårt att få växter att trivas men gulplister tål hur mycket rötter som helst. Waldstenia , vintergröna, rosenplister, ormöga. lundanemon, fänrikshjärta, siverarv, vårtörel, mossflox, stenbräckor är några bra marktäckare som sprider sig bra och ibland lite för lätt.

Oj vad många idéer ni hade, tack allihopa
Nu ska jag sätta mig och gå igenom alltihop och förhoppningsvis hitta något som passar! Vilket säkert inte lär bli något problem med alla förslag jag har att välja på:)