Frågor om rabarberplantor
Jag bor i lägenhet och har en inglasad balkong med sol efter kl 16 och hela kvällen.
Tänkte pröva om man kan få rabarber att frodas i en stor kruka. Köpte i går en tålig sort som tål både sol och skugga.
Min fråga är nu vilket gödsel/näring jag ska använda när jag vill kunna äta rabarbern?
Kan man använda vanlig krukväxtnäring?
Sara

Rabarber växer starkt på försommaren och vill ha kraftigt gödslad jord. För att få krasftig växt bör man använda naturgödsel som tillförs vid planteringen i en stor kruka. Rabarber vill ha djup och tung jord och den bästa jord som finns i handeln är rosjord, men bäst är riktig lera som blandas med planteringsjord. Ett problem att odla rabarber på en inglasad balkong är att det kan bli för varmt eftersom den gärna vill ha lite svalare nätter. Övervintringen bör göras i en kall källare eller att försöka få någonstans att gräva ner krukan i jord. Använd helst plastkruka som om den är svart bör kläs med vitt papper eller dylikt för att minska värmen åt rötterna.
Ok, så det finns ingen gödsel som är farlig? Alltså som tas upp i plantan och gör den giftig?
Sara
Nej ingen gödsel gör plantan giftig, och plantan ser ingen skillnad mellan naturlig gödsel och handelsgödsel (konstgödning).

Naturgödsel är bättre och växterna innehållerr ofta mera och bättre vitaminer och mineralämnen. Långvarig användning av konstgödsel kan innebära att växterna innehåller mera tungmetaller och mindre bra kväveföreningar (nitrit som kan omvandlas till olämpliga ämnen i kroppen).
Det finns de forskare som hävdar att det är tvärtom ex. biobact är ju miljövänlig näring tillverkad av rester från skogsindustrin, träd innehåller ju en hel del kadmium och tungmetaller, algomin tillverkat av alger, alger är bra på att plocka upp miljögifter etc.
Men annars är det ofta bra att använda ekologisk näring markorganismerna mår bättre av det men i kruka på balkong har man ofta inte så mycket daggmaskar etc. Vill man vara extra miljövänlig kör man med guldvatten då har man ju även skippat alla transporter.

Vad är guldvatten?

Mikroorganismerna är mycket värdefullare än makroorganismerna. Rabarber mår bäst av tung och kall gödsel alltså kogödsel. Med naturgödsel menar jag ren dynga ellr kompost. Jag är väl medveten om både bycobact och algomins ursprung. Olika träd koncentrerar olika metaller olika effektivt. Ännu är inte forskningen på detta område utredd det minsta. Där har mykorhiza-beroede växter en klar nackdel eftersom de är duktiga att koncentrera tungmetaller.
Guldvatten = urin + vatten (urinen bör spädas ca 10gr)

hihi ok. Har inte hört uttrycket innan.