Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1602 ggr
Christina
0

Fjärilarnas återkomst

Idag ser jag en en hel mängd citronfjärilar fladdra över rabatterna. De och nässelfjäril brukar jag ha i mängder. Men hittills har jag alltså bara sett de små blekgula citronfjärilarna.

Humlan
0

En citrofjäril är allt jag sett, men massor av humlor däremot…

Christina
0

Klart DU ser humlor :)  Jo jag har också sett dem.

Margareta
0

Jag har också sett citronfjärilar, redan förra helgen faktiskt, en och annan humla också och vad värre är massa vårtrötta flugor, dem kunde jag vara utan.

När värmen kom för några veckor sedan sov vi med öppet fönster och då blev jag MYGGBITEN…. det gillar jag INTE.

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

Va? Myggor? Finns dom? Hade jag glömt bort ;)

Vi som bor vid en liten grund sjö har massor - men de har inte kommit än.

SannaHolmgren
0

Första året som vår azalea blommade hade vi besök av två makaonfjärilar varje förmiddag under 1v tid. DET var en upplevelse. Varje år förväntar jag mig att de ska återkomma, men antagligen kommer de när jag jobbar  eller inte alls, Mossmarker har vi ju så det räcker och blir över,

Bjornen
0

Nässelfjärilarna vaknade för en månad sedan och citronfjärilar är nu mycket vanliga samt en och annan sorgmantel ser man.

Diana61
0

Jag har båda fjärillarna här och citronfjärillen har nunder veckan som varit kommit fram.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Myggen är riktigt aggressiv och det enda djur jag inte tål, förutom deras släktingar knott och svidknott. Som gammal biodlare tar jag hellre några bistick än myggbett. Även geting och naturligtvis humlorna har vaknat. Men ännu har jag inte sett någon stenhumla.

navarro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apropa Azalea, har jag en som overlever och blommar en gang om aret, vattnar lite varje dag. Men jag har ingen aning om hur man egentligen skoter en Azalea for att den skall ma riktigt bra. Skall jag ta ut den pa terassen nu? Den star normalt pa golvet under fonstret och har sol lite sol pa formiddagen. Den ar inte vacker, nar skall man skara ner den om man nu skall gora det? Satter in en bild dar jag tagit ut den for att fa en battre bild. Den ar spretig och ful.

Christina
0

Klipp bara bort det som är torrt. 

Den ska vara ständigt lätt fuktig men aldrig våt. Enklast och säkrast är att vattna på fatet. Gödsla med rhododendronnäring. När den blommar ska man sluta gödsla.

Bjornen
0

Inomhusazalea får inte utsättas för nattfrost och vattna avkalkat vatten, Enklast avkalkar man vatten genom kokning och sedan får vattnet kallna.

navarro
0

Tack! Jag har källvatten fran Sierra Nevada som vi hamtar i flaskor. Godare an kopt vatten och har inget klor, kanske det ar ganska bra i alla fall, den har ju overlevt flera ar. Jag vattnar en skatt varje eftermiddag. Skall overga till att koka vatten till den!