Gissa min växt också!

Oj - kan inte gissa alls…… väntar tills den är något större.

Det är svårt med utländska växter i hjärtbladsstadiet. En spontan tanke var någon ärtväxt, men det kan också vara någon vedartad växt. Skicka kort när åtminstone två riktiga blad har utvecklats är det mycket större chans att få fram vilken växt det är.
Den får växa till sig lite först.

Japp. Jag väntar och väntar. Fröet rotade sig ganska snabbt, iallfall. Fler bilder kommer!

Blad är på väg upp, men medans ni väntar på fler bilder så kanske någon vet vad denna lilla vita är.
Denna dök upp i min trädgård i ett skuggigt hörn, jag tror att det är en lomme-art. Men den är lite mer lik en boll än vad vanlig lomme är. Dessutom blommade den redan i april.
Jag visste inte att jag hade den iallafall.

Det är backsärvfrö (Thlaspi alpeste men ska numera heta T. caerulescens ssp. caerulescens). Det är en växt på stark frammmarsch. På vår gård dök den upp 1961.

Det gick lite fort och ett k försvann, backskärvfrö.

Å tack! Jag vet inte var jag fått den ifrån, misstänker att den följt med i någon kruka vi hämtat hem.

Har den också - alltid trevligare att ha ett namn på växten. Vare sig det är vän eller ovän.

Jag frågade min väninna igen. Hon trodde att hon tagit frön från en ca 1m hög rödblommande växt i någons trädgård. Bladparen växer parvis, något lansettlika och en aning hjärtformade blad. Det har kommit fram två nya bladpar som är ca 5 cm långa. Bifogad bild är på plantan med det första pyttelilla bladparet, någon ny bild kommer inte förrän min kamera är lagad. (Blir så ibland med småbarn i huset…)