Änglatrumpeter - Brugmansior
Hej! Mitt namn är Caroline och jag går första året på hantverksprogrammet med inriktning florist. Jag skulle gärna vilja dela med mig av erfarenheter av mina änglatrumpeter! Det skulle även vara kul att få höra vad Ni har för erfarenheter av Änglatrumpeten.
Hemma har min familj 15 änglatrumpeter och 3 frösådda röda (bara några veckor gamla. Den äldsta vi har köpte egentligen min mamma år 1998 som en liten, liten stickling på en plantskola. Året efter, 1999, blommade den jättefint med rosa blommor… Men den hösten kom frosten som en chock och änglatrumpeten frös ner till jorden. Vi trodde den var död och slängde den på komposten. Våren efter såg jag något som växte nere på komposten. Det var änglatrumpeten som hade överlevt! Jag slet upp den och sprang in med den till mamma. Alla i min familj blev förtås väldigt förvånade men också jätteglada att den klarat sig. Den blev även till min egen.
För ett par år sedan hade vi den här rosa, en gul och några sticklingar. Då blev det helt plötsligt en spinn-epidemi på dem. Min rosa blev mest drabbad av alla våra växter och trots att vi behandlade dem alla så tappade den rosa alla sina blad och såg ganska död ut. Men den här gången hamnade den inte på komposten. Året efter, år 2005, såg vi att den levde men det var inte mer heller. Den fick några små blad men orkade inte med så den gick in i sin viloperiod igen. Spinnet från året innan hade väl sugit musten ur min rosa. År 2006 fick den sin revansch och växte så det bara knakade om det och blommade i överflöd.
Det är så här mitt stora intresse för änglatrumpeten har fötts… 
Mvh///Carro
japp änglatrumpetar är underbara och tåliga .
min mormors rosa änglatrumpeter fick också frost och dom sländes i skogen där dom överlvede vintern utan problem och våren dom där nya skott som blommande samma år . så många änglatrumpets rötter är härdiga till -12c -17c men dock finns där andra som inte är härdiga alls . sen i våras fick jag en liten planta av mormor en med vita blommor och inann frosten kom så hade den blivit 1m hög på en säsong . även denna lät jag få frost ner till ca -3c det mesta överlvede och dne har nu vaknat med nya skott soom är ca 20-30cm höga . min vita skötte jag så här i somras grävde ner den i marken och planterade den i ren kogödsel sen är det bara att ge som mycket näring och vatten man kan . dom är verkligen hungriga . sol och värme och ta in dom inann frosten och sätt dom i +10c , utan att klippa ner dom så mycke . så trivs dom jätte bra . min vita blommande inte förra sommaren men hoppas den gör dte till denna . dom ska ju få en delning som på dom där dte växer fram blomanlag dte ska vara en naturlig delning .

Jag köpte tre småplantor för första gången förra våren och de växte till rejäla blommande buskar i sina krukor innan hösten. Nu har jag övervintrat två stycken inomhus i ett ouppvärmt gästrum. Frostfritt har det varit och som kallast kring +2-3 grader. För det mesta omkring +7-8. Ser nu att de redan har små groddar av grönt. Men jag klippte inte ner dem när jag tog in dem och kommer väl att putsa till dem litet när det är dags plocka fram dem.
Den tredje fick inte plats inomhus. Jag har en massa pelargoner och annat också och gästrummet är litet. Den tredje blev kvar utomhus i mitt kallväxthus men jag är rätt säker på att den dött. Varför slängde jag den inte direkt istället för att ställa in den i växthuset i oktober? Tja den var grön…
ge inte upp håppet om den i kallväxthuset vänta till sommaren innan du dödsförklarar den . dom kan komma från rötterna igen

Efter att ha läst vad du skriver - JA! Annars hade jag tänkt slänga den. Spännande.

Fin exotisk trädgård du har - tror knappt det är en Sverigebild när man ser fotot. Spännande växter som jag inte vågar mig på i mitt lite kärvare klimat..

#2 Jag tror att den lever, min äldsta änglatrumpet slängde vi på komposten år 1999 efter att den frusit ner till jorden. Året efter växte den upp igen. Vi köpte den år 1998 så nu är den 9 år gammal. 

Otroligt - jag får se hur det är med min. Var i Sverige bor du? Vilken zon alltså?
mormors änglatrumpet klarade vintern 2004 då hade vi -21c som kallast hur snön va vet jag inte . men löv och snö kna ju ha skyddat rötterna .
tack det är inte helt lätt att skapa nåt sånt här

Jag bor i södra sverige…

#11 Tack - kul att veta.

Vi är ganska spridda över hela Sverige här på sajten. Det är en stor tillgång tycker jag.
jag köpte en ängla trumpet förra året på en blomsteraffär.den började att blomma i september och var jätte fin.detta året tror jag inte att den kommer.har inte vattnat den sen i november eller december.började att vattna den för några veckor sen.tror ni den kommer vakna till liv igen?

Du kan se mycket snart om det finns liv i den. Det kommer små blad på stammarna. Jag har övervintrat två st. Den ena verkar ha torkat bort helt men den andra har nu små gröna bladanlag längs grenarna.
Ge den helst ny jord och massor med näring. Fast vet inte själv om jag orkar ge ny jord till min egen. Den är så stor och svårhanterlig. Lägger på lite gödsel ovanpå och hoppas på det bästa.
den jag har är också stor och tror inte jag orkar plantera om den just nu men det blir väl framöver om den kommer.

Ja det är ju enklare att hantera så stora växter när man tryggt kan vara utomhus och skräpa ner. Än så länge har vi så frostnätter hos mig. Alldeles vitt på gräsmattan på morgonen igår och idag.
ja det är frost här med på nätterna.runt 3 minusgrader.
Hur ska jag göra med mina änglatrumpet nu i vår?
Jag köpte tre stycken förra året och de växte till sig och blommade fint. Innan frosten tog jag in dem till ett förråd och där står de fortfarande. Jag har vattnat dem sparsamt under tiden.
Jag klippte inte ned dem förra året eftersom de inte hade blivit så stora första året, var det fel?!
Jag har hört att de bör stå svalt och ljust under vilan men det där med ljuset fungerade inte i mitt förråd, har jag förstört blommorna nu?
De ser inte ut att ha dött under vilan åtminstone! :)

Finns det liv finns det hopp. Dags att ta fram och vattna nu. Jag ha litet problem eftersom min som stod svalt i gästrummet under vintern är så jättestor. Vill inte ta ut den i allrummet eftersom då kommer den i vägen. Och törs inte ta ut den i växthuset där det är nollgradigt på natten trots element. Och nu är det visst en kallfront på väg? Och då finns risk för att elementet inte klarar av att hålla växthuset helt frostfritt.
Då ser jag till att ta fram dem nu och vattnar en aning. Ska jag klippa ned dem något nu?

Klipp först och främst bort allt som är brunt och torrt. Enligt reglerna ska man klippa ner även den gröna friska delen till en tredjedel. När det blivi varmare och du kan vara ute med den är det lagom att ge den ny jord. Då kan du beskära rotsystemet rätt kraftigt innan den sätts ned i den nya jorden.
Jag planterade mina i ren ko-på-påse. Alt blanda ner ett par dl hönsgödsel i planteringsjord. De vill ha mycket näring. Någon här kallade änglatrumpeten för 'alkis och matvrak'.

Jag har två som jag övervintrat för första gången. Klippte inte heller ned mina innan vintern, som man också kan göra. Den ena är det lätt att se på var det döda övergår i friskt. Den andra är frisk hela vägen och har redan fått små gröna blad i toppen. Ska gå och ta bilder och återkommer……
Tack o tack… Mina är så fula att jag knappt törs ta bilder på dem.. ÄN! :)

Jag tog en rad bilder och satte för enkelhetens skull in dem i en artikel. Ser du den? Mina är också jättefula just nu som du ser.

Hej!
Jag vattnade upp mina änglatrumpeter rejält för ett tag sedan och nu kommer det nya sidoskott och blad på de flesta av dem. Jag har även en gul hemma som krånglar varje år, den kommer inte förrän halva sommaren har gått. Har även en stickling från den som betér sig likadant. Någon som vet om det är dem gula som gör så eller är det bara den här som är extraordinär i sitt beteende? De rosa, röda och vita har blad nu och massa sidostammar.
Jag har även en mexikansk spikklubba som jag trodde var död iår. Stammen som var ovan jord hade möglat… Men när jag skulle kasta plantan så såg jag att det var liv i själva knölen. Så klart blev både jag och mamma jätteglada för detta då den blommade så vackert förra året. Jag tror det är 4 år sedan vi sådde den. Tänk vad tiden går fort.
Det vore kul om vi kunde ta lite kort på våra änglatrumpeter nu, det kvittar hur "fula" dem är nu. Huvudsaken är att dem lever.:) I sommar kan vi också ta kort på dem och sätta in här. Längtar till sommaren är här så våra "matvrak" får komma ut och växa!
///Carro

Hej Carro - så här ser mina två ut just nu. Jag uppdaterade artikeln 'Änglatrumpeterna vaknar till våren' med samma bilder.
De börjar ta sig. Den höga som valde att inte klippa ned kan bli rätt kul. Men måste antagligen förankras mot en husvägg för att inte välta om det blåser.

#27 Väldigt fin för att vara så tidigt på våren! Mina har inte kommit så långt ännu, ska ta kort på dem om jag hittar kameran och om den fungerar;)
Kramar//Carro

Jag längtar efter att våga ta ut den stora. Den tappar blad varje dag nu. Krukan är helt genomvävd med gamla rötter och den suger inte upp vatten. Men jag vill ta ut den innan jag börjar med det grisiga arbetet att försöka tillföra ny jord.

#30 Dem var stora och fina! Det är så kul att ta sticklingar och sedan följa deras utveckling från små, kala pinnar tills dem är ett par meter höga. Samma sak med frösådda plantor. Man kan inte tänka sig att dem små liven blir så stora och präktiga…
Kramar//Carro

Jag planterade en änglatrumpet i en bautastor terrakottakruka förra sommaren, och så blev det en hel del regn som stannade kvar och dränkte min blomma i krukan… upptäckte när jag tömde den att det inte fanns något dräneringshål i krukan. Nu till min fråga…hur gör man för att få hål i bottnen utan att hela krukan spricker???
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jag skulle tippa på att du måste borra men mycket långsamt. Vad säger ni andra som gjort det?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jo, man borrar hål. Men var då försiktig! Det funkade för oss iaf förra året:)

Jag ställde samma fråga på keramik.ifokus och fick tipset att andvända en kakelborr, tycker det låter vettigt. Tack för hjälpen, meddelar när jag har gjort det, kan kanske vara till nytta för någon annan här inne.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#30 Så buskiga och fina dina plantor blivit.
#35 Det tackar vi för - att du återkommer och berättar hur det gick.

För att göra hål i alla planteringskärl ska inget annat än borr användas. Använd inte en spik som många gånger spräcker kärlet. Alternativt kan man använda spiken som borr.