Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 11594 ggr
Aelsklinn
2007-04-28 15:36
0

Smultron!

Hejhej!

Nu har jag äntligen kommit igång med min balkongplantering!

Salladslök, Romansallat och Ringblommor har jag sått utomhus i stora krukor. Men ganska många saker har jag börjat förodla inne. Det är säkrast, med tanke på att klimatet här uppe (Umeå) inte är det allra pålitligaste såhär års. Inomhus har jag sått: Persilja, Timjan, Basilika, Broccoli och Smultron.

Men nu har jag då en fråga om smultronen. På fröpaketet står de att de ska försås inomhus och ställas mörkt tills de gror (2-3 veckor). Vart ska jag ställa dem? Just nu står de i överskåpet till kylskåpet, men det känns som att det kan bli ganka varmt och kvavt där. Var ska jag göra av mina smultronfrön?

Tacksam för svar/ Linn

Christina
2007-04-28 20:49
2

Har du inte något annat skåp? En garderob - eller varför inte under ett skåp? Eller under sängen?

Åsa S
2007-04-28 21:51
0

Det går även bra att bara täcka sådden med vanlig plastfolie och sedan  lägga en dagstidning över för att det ska bli mörkt för sådden.

Sedan är jag lite undrande om vad du förväntar dig av smultronsådden, du vet väl att om du ska förvänta dig att få bär i år borde ha sått smultrona runt januri? nu är det lite sent. Vill du ha smultron i år bör du köpa plantor.

Christina
2007-04-28 22:16
0

Ja där har Åsa S verkligen en poäng. Smultronplantor finns dessutom i de flesta plantshopar så här års.

Aelsklinn
2007-04-29 02:25
0

#2 Men det stod på påsen: Sådd inomhus mars-april för utplantering i juni, ger god skörd hela sommaren och in i september. Varför skulle de skriva så om det inte är sant? Eller är det något slags trädgårdsspråk som man bara fattar om man är insatt? :) Om jag hade vetat att jag måste så i januari så hade jag ju troligtvis gjort det!

Det jobbiga är att jag har ingen bil, och bussarna går inte i närheten av någon plantskola :( 

Men hur ska jag göra om jag ska övervintra mina smultron? Täcka över dem med något isolerande till hösten? Klippa ner?

Aelsklinn
2007-04-29 02:26
0

Hm, tycker hon som sålde fröna till mig kunde tagit sitt ansvar och sagt att det bar lite väl sent med sådd av smultron i år! Fy på henne!

Bjornen
2007-04-29 03:10
0

Smultron kan sås som vilken annan växt. Smultronfrön är relativt små och får inte sås för djupt. Det som menas med sådd i mörker är att frön inte behöver täckas. Men det enklaste och snabbaste resultatet är om frösådden placeras i soligt och varmt fönster med bara lite tunt lager finfördelad jord eller sand. Krukan  Smultron gror på 2-3 veckor i varmt läge och plantorna växer långsamt i början. Jag tror att det borde kunna bli en liten skörd av bär på hösten även vid sådd denna tid. Normalt tjänar man inte så mycket på alltdför tidig sådd och särskilt för dig som har långa dagar är inte skillnaden så stor mellan sådd i januari mot april. Täck krukan med plastfolie så att jorden hålls jämnfuktig, när plantor kommer upp ska plastfolie lättas på och fortsätt att hålla jorden lagom fuktig. Plantera plantorna i lite större kärl typ balkonglådor och stääl dessa på golvet på balkongen och lägg gärna tidning, frigolit eller annat isolerande material under lådorna och eventuellt på sidorna. Täckning uppifrån behövs inte och klipp inte ner plantor till vintern då är risken större att de inte övervintrar. Då bör de övervintra rätt bra och då kan de ge skörd från försommaren nästa år. Månadssmultron kan ge skörd lång tid på året, men blommorna är frostkänsliga.

kickboard
2007-04-29 11:33
0

Jag har sått månadssmultron för många år sen och de gav en liten skörd redan första året. Jag sådde dem i mars som allt annat. Jag har mina i jordgubbslandet och de övervintrar utan täckning. Ger skörd under lång tid på sommaren, men det blir nu mest att äta upp vartefter, inga stora mängder.

Aelsklinn
2007-04-29 15:15
0

Tack för alla tips och råd! Nu ska jag ställe smultrona i vårt soliga köksfönster istället. Jag har täckt med ett ytterst tunnt lager jord och har på plastfolie, så nu håller jag tummarna för att det ska fungera.

Månadssmultron är precis vad jag har så jag kommer inte att plantera ut dem förän det garantera är frostfritt.

Balkonglådor var förövrigt ett väldigt bra tips. Det borde bli jättefint! De dagar som det ät lugnt och stilla kan man ha dem upphängda oc blåsiga dagar och på natten är det bara att kroka ner och ställa dem på balkongen.

Tack så mycket allihopa!