Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 8578 ggr
Pia
2006-06-08 22:10
0

Myror

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Emellanåt blir det en hel del myror i min lilla täppa, speciellt förtjusta är de tyvärr i min vackra djupröda pion (alldeles full av ljuva knoppar…). Den får liksom inte riktigt någon chans, eftersom så många myror vill kalasa på den…:(

Jag har testat med kanel, men det fungerar inte ett skvatt. Läste om något naturvänligt (utom mot myror) Myrr från Neudorf. Någon som provat det? Eller som har några andra tips på anti-myrprodukter som inte är farliga för husdjur?

Lise-Lotte
2006-06-08 22:42
0

Kaffesump i rabatten säger en del och att det även ska hjälpa mot sniglar? Ättika ett annat tips då man förstör deras doftspår.

Själva har vi provat myrdosan och det fungerar men hur det var med tanke på husdjur?

Fann också denna länken som innehåller medel som är oskadliga för barn och djur.

Lise-Lotte
2006-06-08 22:50
0

Förtydligande avseende myrdosan så den vi provat var Nippon men ovan nämnda har ju också en dosa, ofarlig som sagt.

Pia
2006-06-09 00:29
0

Tack för tipset! Jag tror det kan ha varit något liknande jag läste om.

Christina
2006-06-09 01:14
0

Jag försöker göra liver surt för dem genom att vrida runt med spaden. Dränker dem också samtidigt genom att spola med slangen.

mandymoo
2006-06-10 09:54
0

Myror ja…. *suck* har inte dirket problem med dom bland mina få blommor MEN dom har bestämt sig för att deras "motoväg" går inomhus hos mig…. så öppnar jag min altandörr (till min lilla lilla baksida) så har jag på ett par sekunder fullt med myror inomhus….

Har djur - små hundar så man är välidgt försiktig med vad man vill använda…. så än har jag inte vågar prova något ….

Faxlin
2006-06-10 13:45
0

Har också alltid använt Nippons myrdosa den är bra. Men inte så hälsosam för husdjur. Min schäfer tuggade i sig en hel sådan.. Turligt nog är det en stor hund och hon har klarat av detta. men tror faktiskt att har man otur kan de dö av det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mandymoo
2006-06-10 14:58
0

Ja då är helt klart en Nippons inget för mig.. mina hundar är för små och skulle antagligen inte klara sig om någon av dom fick för sig att "smaka" på den….

Pia
2006-06-10 19:15
0

Hittade lite alla möjliga tips här.

Och just Neudorff, som jag läst om, verkar vara en miljö och husdjursvänlig variant av myrr s a s. Man kanske skulle våga sig på…

Christina
2006-06-13 01:01
0

#8 Ser intressant ut. Sparade länken under SkötselrådLänkar. Är säkert något vi behöver återvända till under sommaren.

pjuck1
2007-04-25 20:27
0

Jag puttar upp den här tråden i hopp om mer tips, har testat ALLT men dom små rackarna bara kryllar i underjorden….

Christina
2007-04-25 20:57
0

Dränka dem? Har du försökt med det? Att ta en vattenslang och köra ner i myrstacken?

Christina
2007-04-25 21:00
0

Här är också en tråd om myrplågan med lite tips.

bjorsa
2007-04-26 00:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade oxå tänkt att försöka få bort lite myrbon här men så upptäckte jag att dom är ju kul att fota så nu vet jag varken ut eller in :-)

mvh/bjorsa

Christina
2007-04-26 00:52
0

Du kanske får tillräckligt med fotomodeller med bara ett myrbo kvar?

Risken är alltid uppenbar har jag märkt. Lär man sig tillräckligt mycket om (o)djur har man svårt att ha ihjäl dem. Minns ett radioprogram som var helt fascinerande om silverfiskar. En man som ägnade sitt liv åt att studera deras parningslek.

Ahnna
2007-04-26 12:51
0

Här finns ett antal myrstackar (typiska pissmyror) runt om i skogen och de flesta (miljarder) myrorna har förirrat sig till min trädgård i vårsolen. Det är inte ovanligt att de söker värme direkt efter en kall vinter i dvala, men det finns måtta för vad jag tolererar! Just nu kryllar det av dem på marken, i rabatterna, på husväggen, inne i huset och på precis alla saker som får kontakt med marken. Det är väldigt irriterande, eftersom man inte kan stå still ute utan att få hela skorna fulla med myror (som skjuter myrsyra om man retar dem) och man kan inte lägga ifrån sig en spade eller nåt när man planterar.

Det enda egentliga sättet att bli av med dem är att döda alternativt flytta på drottningen, men dessa finns ofta bortåt en meter ner i stackens underjordiska gångar och är väldigt väl vaktad av miljoner soldatmyror. Så det är inget jag tänkter ge mig på.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

magma
2007-04-26 21:42
0

Men varför vill man ta bort myrorna som besöker pioner, de skadar ju inte knopparna??? Att man inte vill ha fullt av dem inne, eller i gräsmattan, det kan jag däremot förstå. Idag har vi fått myrinvasion i hallen, de tar sig in under dörren och springer gatlopp på klinkern i hallen. Har pudrat svartpeppar på tröskeln i brist på annat ikväll, imorgon får det bli något annat. *hmm*

Bjornen
2007-04-26 23:29
0

I vissa fall kan myrorna skada pionknopparna och det är vanligast på luktpion. Det är i första hand svartmyror som slickar knopparna från sötsaker. Vid stora mängder myror kan vissa knoppar låta bli att utvecklas färdigt. Man kan visserligen diskutera vad som är orsak och verkan. Knoppar som utvecklas dålig producerar troligen mera sötsaker och det innebär flera myror som slickar dem. Späda nyplanterade pioner kan också skadas genom att myror bygger bo i pionplantan och dränerar jorden så pass att den torkar bort. Det har jag drabbats av då ovanliga sorter dog av torka och det gick snabbt så jag hann inte observera skadan förrän det var för sent.

bjorsa
2007-04-27 15:58
0

#14 Åhh silverfiskar som e så gulliga Flört  men oftast har jag svårt att hälla ut gift för att ta kål på "odjur" men kommer dom in blir de en annan femma å de e ju lite knasigt tänkt men man har ju en massa konstigheter för sig :-) Och jag är inte emot att folk tar kål på myror utan var mest mina egna knasiga funderingar .

mvh/bjorsa

beda_stina
2007-04-28 10:05
0

Annars har jag läst att man kan 'hjälpa till' med att starta myrkrig. Ta ett spadtag från en myrstack och häll över en annan, då ska de tydligen starta krig och de äter upp varandra. Vet ej om det funkar.

Christina
2007-04-28 20:31
0

#19 Vore intressant att höra om någon försöker.

Bjornen
2007-04-29 03:47
0

Det fungerar när det gäller stackmyror åtminstone.

beda_stina
2007-04-29 09:44
0

#21 Har du provat det? Jag tänkte på det där lite, hur sjutton ska ett spadtag myror klara sig mot en hel stack (kanske miljoner till antalet). Dom borde ju rimligtvis bli slaktade av de som bor i stacken. Eller hur går det till?

Bjornen
2007-04-29 09:57
0

Jag har inte provat själv men jag har varit med och sett resultatet. Men det räcker naturligtvis inte med ett spadtag utan det är en eller annan skottkärra som gäller och helst ska det grävas så pass djupt att drottningarnas liv är i fara. Ju större stack desto mera. De mindre myrorna som bor i tuvor eller liknande kan det fungera på annorlunda vis eftersom där förekommer slavar hos vissa arter.